Arnhem-Winterswijk : RegioExpres
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Gelderland en ProRail werken aan een betere bereikbaarheid van de regio’s De Liemers en de Achterhoek. Op de drukke spoorlijn Arnhem-Doetinchem-Winterswijk rijden nu alleen stoptreinen. Met de komst van een extra sneltrein, de RegioExpres, hebben reizigers van en naar de Randstad een kortere reistijd, meer zitplaatsen en betere overstapmogelijkheden.
- Locatie
- Arnhem - Winterswijk
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- nog niet bekend
Betere bereikbaarheid
De treindienst Arnhem-Winterswijk is een van de drukste regionale spoorlijnen in Nederland. Daarmee is het de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de Liemers. Provincie Gelderland wil de regionale bereikbaarheid verbeteren. Met de komst van de RegioExpres rijden er in de toekomst vijf treinen per uur tussen Arnhem en Doetinchem.
Het provinciaal inpassingsplan (PiP) is in september 2025 in werking getreden. Omdat de beroepsperiode nog loopt, is het PiP nog niet onherroepelijk. De realisatiefase van de RegioExpres gaat in wanneer er zicht is op een uitspraak van de Raad van State. Het is nog niet bekend wanneer de Raad van State uitspraak doet over de beroepen. Naar verwachting vindt de aanlegfase niet eerder plaats dan 2029.
Onderzoeken in voorbereiding
Er zijn al verschillende veldonderzoeken verricht voor de spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem de Huet. Zo brengen we in beeld of er beschermde plant- en diersoorten langs het traject voorkomen. Ook breidt ProRail archeologische onderzoeken voor. Zo kunnen we voorafgaand aan de uitvoering van het project alvast verkennen waar we mogelijk archeologische vondsten aantreffen. Daarvoor graven we proefsleuven. Dat zijn tijdelijke afgravingen van grond voor onderzoek. We zijn bezig met aankoop van gronden. Dat is nodig voor de spoorverdubbeling.
Tijdwinst
Als de RegioExpres rijdt, levert dit de reizigers van en naar de Achterhoek reistijdwinst op en een betere aansluiting op de treinen richting Nijmegen en de Randstad, waar veel mensen werken en studeren. De reistijdwinst is tot 13 minuten. Daarnaast zorgt de RegioExpres voor minder drukte in de reguliere stoptreinen.