Nog zes dakdelen te gaan bij Amsterdam Zuid

ProRail schoof op zaterdag 2 november het eerste dakdeel van de nieuwe stationspassage door de A10 en het treinspoor. Het publiek keek massaal – live en via de webcams – mee met deze gebeurtenis. Maar dit was nog maar het begin. Hieronder vind je zes vragen én antwoorden over het vervolg.

Voor het dak van de nieuwe Brittenpassage zijn in totaal zeven dakdelen nodig. Deze dekken komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk - in de toekomst - een vijfde en zesde treinspoor komt. Het is immers de bedoeling dat station Amsterdam Zuid in reizigersaantallen het tweede treinstation van Amsterdam wordt. Het eerste dakdeel ligt inmiddels op zijn plek onder de treinsporen 2 en 3.

Behoeft elk van de zeven dakdelen zo’n operatie als op 1, 2 en 3 november?

Nee, dat niet. Maar ook het inschuiven van de volgende dakdelen gaat voor hinder zorgen. Voor het dakdeel dat in het eerste weekend van november werd ingeschoven, groeven we een gat van 85 meter lang en anderhalve meter diep in de A10 Zuid. Voor nog twee dakdelen is het nodig om de A10 af te graven.

Eén hiervan komt zowel onder treinspoor 1 als onder het toekomstige zesde treinspoor. De ander, een wat kleiner dak, komt onder het toekomstige vijfde treinspoor. De funderingspalen voor deze twee dakdelen zitten al in de grond. Deze palen moeten nog wapening en beton krijgen, net als landhoofden om de dakdelen te dragen.

Ook hiervoor moet het treinverkeer stilgelegd worden. Ook sluiten we de buitenring van de A10 Zuid af. Dit zijn de meest ingrijpende operaties. Voor de vier overgebleven dakdelen hoeft de A10 niet open. Die bouwen we of ter plaatse of tussen de metrosporen in. Het inschuiven van deze delen zal wel het trein- en metroverkeer hinderen.

Kunnen de dakdelen niet over de A10 heen geschoven worden?

De dakdelen zijn extreem zwaar. Het dakdeel dat we op 2 november inschoven woog 3 miljoen kilo. Dat beperkt de mogelijkheden. Om het gewicht van het dakdeel te kunnen dragen, zijn schuifassen nodig met daaronder funderingspalen. Als we het dakdeel over de A10 heen zouden schuiven, steken de palen boven het wegdek uit. Dat gaat niet in een snelweg die in gebruik is.

De nieuwe stationspassage moet ook onder de noordzijde van de A10 door. Hoe kan dat zonder de A10 open te leggen?

De noordelijke uitgang van de Brittenpassage komt aan de Eduard van Beinumstraat te liggen. Op die plek ligt onder de A10 de voormalige parkeergarage van Atrium. Om de noordelijke uitgang te realiseren, maken we gebruik van die constructie. Zo voorkomen we dat de binnenring van de A10 voor een achtste dakdeel af moeten sluiten.

Waarom niet in één keer alle dakdelen inschuiven als de A10 toch al open ligt?

Het is mogelijk om alle dakdelen in één keer in te schuiven als de A10 toch al open ligt. Dat zou inderdaad tijd en moeite schelen, maar geen hinder. We willen er vanwege de grote verkeershinder geen gewoonte van maken om op werkdagen de A10 en het treinspoor af te sluiten.

Tussen vrijdag 22.00 en zondag 5.00 uur liggen 52 werkbare uren waarin alles moet gebeuren: de A10 afgraven, treinsporen verwijderen, palen op lengte branden, schuifassen plaatsen, het dakdeel inschuiven, de A10 en het spoor terugbouwen, asfalteren en eventuele tegenslagen opvangen. Er is dus te weinig tijd en te weinig ruimte voor het inschuiven van drie dakdelen tegelijkertijd.

Wat is de planning voor de resterende zes dakdelen?

Het inschuiven van andere dakdelen door de A10 vindt op zijn vroegst in 2021 plaats. Komend jaar willen we dakdelen inschuiven vanaf de noordzijde. Eind 2019 hopen we zekerheid te hebben over de trein- en metrovrije periodes die voor 2020 mogelijk zijn. Dit is afhankelijk van een landelijke planning.

Bovendien moet de buitendienststelling van enkele treinsporen en het metrospoor gelijktijdig kunnen. Daar gaan eerst een aantal weekenden aan vooraf waarin we funderingspalen en landhoofden maken, voordat we een dakdeel in kunnen schuiven vanaf de noordzijde.

Als de dakdelen zijn ingeschoven, wat zijn dan de volgende stappen?

Zodra de dakdelen op hun plek liggen, beginnen we met het ontgraven van de Brittenpassage en de bouw van een volwaardige reizigerstunnel met daarin winkels en voorzieningen.

 

Gepubliceerd op