Eindhoven viert 150 jaar spoor

150 jaar geleden opende het eerste station in Eindhoven haar deuren. De stad, toen nog slechts een dorpje, werd via het spoor in één klap verbonden met Boxtel, Venlo en Hasselt. Een stad in wording werd ontsloten.

In een tijd van paard en wagen werd Eindhoven met de komst van het spoor ineens veel beter bereikbaar voor reizigers en goederen. Het staat dan ook buiten kijf dat het spoor een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de lichtstad. Reden genoeg dus om daar dit jaar uitgebreid bij stil te staan. Zoals in het erfgoedhuis in Eindhoven waar nu een expositie draait over de invloed van 150 jaar spoor

1866 – 1916 -1956 - 2016

Het eerste station in Eindhoven werd geopend op 1 juli 1866. De komst van een spoorlijn naar Weert zorgde er precies vijftig jaar later voor dat de stad in 1916 weer een nieuwe station kreeg. Dat bleef staan tot 1956, het jaar waarin het huidige stationsgebouw van architect Koen van der Gaast werd geopend. En nu precies 60 jaar later - alsof we het zo hebben getimed - vieren we dit najaar de opening van de nieuwe reizigerspassage. 

Station Eindhoven wordt vernieuwd 

Omdat het huidige station uit haar jasje aan het groeien is, krijgt station Eindhoven een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage ontworpen door architect Luc Veeger van Arcadis. Aan weerszijde komen winkels en reizigersvoorzieningen. Dankzij liften en op- en neergaande roltrappen zijn de perrons straks voor iedereen zelfstandig bereikbaar. De vernieuwing van de passage is bijna klaar en wordt deze zomer afgerond. 

 

Gepubliceerd op