Bouw nieuwe spoorbrug op slimme locatie

Tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn wordt volop gewerkt aan de voorbereidingen voor de start van spoorverdubbeling. Onderdeel van het project is de bouw van een nieuwe en stillere spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Visual nieuwe spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal

ProRail heeft voor dit project met de gemeente en de aannemer van de spooruitbreiding (BAM) gezocht naar een locatie voor de opbouw van de nieuw spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal waar de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk wordt beperkt. Het bouwterrein ligt aan de westkant van het Amsterdam-Rijnkanaal, in het toekomstige Leidsche Rijn Centrum / Leeuwesteyn. Grote brugdelen worden straks over het water naar dit terrein aangevoerd, waar ze vervolgens in elkaar worden gemonteerd. Hierdoor is er geen transport nodig door de wijk en kan de bouw van de brug aanzienlijk sneller.  Een ander voordeel is dat er in de omgeving van deze locatie veel minder woningen staan, zodat er overlast wordt bespaard. De nieuwe spoorbrug komt straks tussen de huidige brug en de Hogeweidebrug te liggen. Ook wordt de bestaande spoorbrug stiller gemaakt. BAM start naar verwachting in het voorjaar van 2017 met de opbouw van de nieuwe brug.

Spooruitbreiding Utrecht Centraal – Leidsche Rijn

Om het groeiende aantal reizigers in de toekomst aan te kunnen, is meer spoor nodig. Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelen we het aantal sporen van twee naar vier. Na de spoorverdubbeling kunnen er zes treinen per uur gaan rijden tussen Utrecht Centraal en Woerden in plaats van vier en wordt de krapte op het spoor opgelost. Op station Leidsche Rijn kunnen er vier sprinters halteren in plaats van de huidige twee sprinters. Naar verwachting is het project voor de dienstregeling 2019 klaar.

 

Gepubliceerd op