Keihard werken aan nieuwe sporen rond Utrecht

Met foto's en timelapse

ProRail werkt deze week dag en nacht aan de spoorvernieuwing rond Utrecht, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinen. In het weekend van 22 en 23 oktober wordt de laatste stap gezet. Check dus vóór vertrek je reisplanner. Bekijk de foto's en de timelapse van de grootste spoorvernieuwingsoperatie ooit. We zijn er bijna!

De Ontknoping

Er zijn de afgelopen jaren bergen werk verzet in Utrecht. Onder de noemer Randstadspoor heeft ProRail het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn tal van nieuwe stations gebouwd. Denk aan Vaartsche Rijn en Leidsche Rijn. In de tussentijd hebben we ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd. Feestelijke opening op 7 december. De ontknoping van het spoor bij Utrecht maakt de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. De sporen zijn in rechte banen gelegd en de emplacementen aan de noord- en zuidkant hebben we volledig vernieuwd. Daardoor kunnen treinen sneller het station in- en uitrijden. Het gebied is nu zo goed als klaar om van 88 miljoen jaarlijkse reizigers nu door te groeien naar 100 miljoen dagelijkse reizigers in de nabije toekomst.

Foto's spoorvernieuwing en timelapse Moreelsebrug

Gedurende negen dagen wordt door 500 mensen per dag aan het spoor gewerkt. Maandagochtend 24 oktober moet het klaar zijn. Er worden compleet nieuwe sporen neergelegd, met alles wat daarbij hoort. Petje af. Tegelijkertijd zijn de laatste delen van de Moreelsebrug over de sporen getakeld. dat is mooi te zien in de timpelapse. Ook die nieuwe fiets- en voetgangersbrug nadert zijn voltooiing. Medio december open.

Gepubliceerd op