Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

ProRail bouwt een spoor waar je op kan vertrouwen

Nieuws

9 januari 2017

De afgelopen jaren heeft ProRail hard gewerkt aan De Ontknoping van het spoor rondom Utrecht Centraal. En het resultaat is te zien. Waar de punctualiteit van Utrecht Centraal altijd onder het landelijke gemiddelde lag, ligt dit sinds juni 2016 rond of zelfs boven het gemiddelde.

De sporen zijn recht gelegd en van de 186 wissels zijn er nu nog 60 over. De kans op grote storingen bij Utrecht Centraal is daarmee een stuk kleiner geworden. Het spoor is robuuster, betrouwbaarder en helemaal klaar voor de toekomst. Dat niet alleen, je reist ook sneller en hebt daardoor bijvoorbeeld minder tijd om je favoriete serie te kijken in de trein. Spoel die intro dus door!

Uitgewisseld

In 2013 is ProRail gestart met de grote wissel. Er staat nu een geweldige selectie in het veld en dat beperkt de kans op grote storingen door het weer. De 186 oude gasverwarmde wissels zijn ingewisseld voor 60 elektrisch verwarmde wissels. De elektrische topselectie rondom Utrecht Centraal heeft vier voordelen ten opzichte van de oude, gasverwarmde wissels:

  1. Betrouwbaarder: de waakvlam kan niet uitwaaien;
  2. Beter te controleren: bij hoger stroomverbruik wordt er ingegrepen door de technische staf;
  3. Extra zuinig: een besparing op energie van 27,5 huishoudens per jaar oftewel 188,7 ton CO2 per jaar;
  4. Minder wissels = sneller rijden = sneller thuis    

Recht door op het spoor

Naast een grote wissel is tegelijkertijd het spoor ook ontknoopt. Treinen komen en vertrekken van hetzelfde spoor, je hoeft dus niet meer te zoeken naar je trein. Reizen kan nog meer op de automatische piloot. Mocht er een probleem ontstaan op jouw traject, weet je direct waar je aan toe bent.

Even terug in de tijd, heb je dit bericht ooit gehoord in een intercity? “We gaan op dit moment langzamer omdat wij achter een stoptrein rijden.” Met de komst van twee dive-unders op de trajecten Arnhem en Den Bosch komt dat op deze trajecten niet meer voor. Treinen passeren elkaar ongelijkvloers , zonder op elkaar te hoeven wachten. De trein heeft vrij baan op het spoor gekregen.

Minder tijd voor…

Wie regelmatig met de trein reist, heeft een vast ritueel. De krant lezen, de laatste berichten op social media checken, make-up doen, ontbijten dan wel avondeten, een serie kijken of nog even de laatste stukken doornemen voor een tentamen. Door alle verbeteringen heb je daar nu minder tijd voor gekregen als je naar Utrecht Centraal reist.

Win tijd door de intro’s van de volgende series te skippen:

  • Luke Cage intro skippen: 1:04 minuten tijdswinst;
  • Girls intro skippen: 0:43 minuten tijdswinst
  • Game of Thrones intro skippen: 1:49 minuten tijdswinst;
  • Westworld intro skippen: 1:50 minuten tijdswinst;
  • Suits intro skippen: 0:31 minuten tijdswinst;
  • The Walking Dead skippen: 0:40 minuten tijdswinst;
  • Orange is the new black intro skippen: 0:31 minuten tijdswinst.

Ben je meer een nieuwslezer? Of moet je nog snel leren? Leer dan snellezen in 6 stappen.

Trots op het betrouwbare en robuuste spoor

De rails liggen nu in rechte banen en elk traject heeft zijn eigen spoor gekregen. Samen met de aannemer hebben de mannen en vrouwen van ProRail met De Ontknoping één van de grootste vernieuwingsslagen van het Nederlandse spoor doorgevoerd, zonder dat Utrecht Centraal dicht is geweest. Een topprestatie, Utrecht Centraal en het spoor rondom het station zijn klaar voor de toekomst en de 100 miljoen verwachte reizigers per jaar.

Door alle ingrepen is de kans op een grote, landelijke storing een stuk kleiner geworden. Een robuuster spoor betekent dat de kans dat een storing overslaat naar andere trajecten kleiner is en olievlekwerking uitblijft. De impact zal bij een storing zo een stuk kleiner zijn. Alles is uit de kast gehaald om storingen zoveel mogelijk te voorkomen op één van de drukste spoornetwerken ter wereld.

Het werk gaat door

De Ontknoping van Utrecht is voor 99% klaar. We verdubbelen nog twee kilometer spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn, inclusief nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. ProRail heeft het spoor met De Ontknoping klaar gemaakt voor de toekomst.  Eind 2018 is het spoorknooppunt Utrecht helemaal klaar voor de toekomst.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers