Vanuit de lucht: succesvolle Ontknoping van Utrecht

Rond Utrecht Centraal heeft ProRail sporen verdubbeld, ontknoopt, vernieuwd en in rechte banen gelegd. Treinen kunnen het station nu sneller in- en uitrijden en er is ruimte voor méér treinen. Belangrijk, want het aantal treinreizigers blijft groeien. De luchtfoto's laten goed zien hoe strak het spoor er nu bij ligt. Klaar voor de toekomst.

Waarom spoorvernieuwing Utrecht?

ProRail heeft de afgelopen jaren een knappe prestatie neergezet rond Utrecht. Alle sporen zijn vernieuwd en in 'corridors' gelegd. Er is een nieuw perron gebouwd aan de Jaarbeurskant met twee extra sporen. De perrons zijn verbreed om ruimte te maken voor meer reizigers. De seinen zijn dichter op elkaar geplaatst, zodat treinen met hogere snelheid achter elkaar kunnen rijden. Het aantal wissels rond Utrecht is bovendien aanzienlijk verminderd. Alle kabels en leidingen zijn vernieuwd, evenals de beveiligingssystemen. Het spoor is hierdoor robuuster en betrouwbaarder. De spoorvernieuwing is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, bedoeld om ruimte te maken voor meer treinen op drukke trajecten, namelijk elke tien minuten een trein. Dat is comfortabel voor het toenemend aantal reizigers, dat in Utrecht naar verwachting groeit van 88 miljoen naar 100 miljoen per jaar.

Spoorvernieuwing Utrecht in cijfers

Tijdens de spoorvernieuwingsoperatie hebben we in vele weekenden en vakantieperiodes 30 kilometer nieuw spoor gebouwd, maar liefst 90.000 ton ballast gestort, 50.000 nieuwe dwarsliggers geplaatst en 3.500 thermietlassen aangebracht. Er zijn 8 perrons vernieuwd, met 623 meter nieuwe perronkappen en 26.000 m2 nieuwe bestrating. Rond Utrecht staan 211 nieuwe seinen. En er is 90 kilometer rijdraad aangebracht voor nieuwe bovenleidingen. Op maandagochtend 24 oktober werd met succes een 9-daagse buitendienststelling afgerond: 500 man werkten dag en nacht aan het spoor. Grote klasse en petje af!

Gepubliceerd op