Verkeersleiding én incidentenbestrijding samen in energieneutraal gebouw

Betere be- en bijsturing van de reizigers- en goederenprocessen en samenwerking, robuuste bezetting voor de continuïteit, snellere afhandeling van incidenten en minder kosten: dat zijn de belangrijkste voordelen van het samenvoegen Verkeersleiding en Incidentenbestrijding. In de regio Randstad Zuid brengen we de posten samen onder één dak. Het gebouw hiervoor gaan we de komende jaren ontwerpen en bouwen. Het wordt een volledig energieneutraal, zelfvoorzienend gebouw. Op naar een duurzame toekomst dus!

Geen ingrijpende renovaties maar één nieuw, duurzaam pand

De verkeersleidingposten van Rotterdam en Kijfhoek zijn verouderd. Bovendien groeit de incidentenbestrijdingspost  op de Berkenwoudestraat in Rotterdam uit z’n jasje. In plaats van drie losse, ingrijpende renovaties, kiezen we ervoor om één nieuw pand te bouwen voor alledrie de posten. Het nieuwe gebouw komt zeer waarschijnlijk in Barendrecht te staan, tegenover het station. Deze plek heeft een prima bereikbaarheid én ligt ongeveer in het midden van de huidige drie posten.

Betere samenwerking

Verkeersleiding en Incidentenbestrijding hebben als doel de treinen te laten rijden. Verkeersleiding (binnendienst) regelt het treinverkeer en coördineert eventuele calamiteiten rondom het spoor. Incidentenbestrijding (buitendienst) is 24/7 verantwoordelijk voor het ‘vrijbaan maken’ na een incident op het spoor, en ondersteunt de hulpdiensten.

In de praktijk hebben deze partijen al veel met elkaar te maken. Als ze straks op dezelfde plek zitten, kunnen ze nog sneller met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld in het afhandelen van incidenten en evalueren en leren direct na afloop van incidenten. Maar ook om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten, het beter kunnen opvangen van ziekteverzuim en  efficiënter kunnen inroosteren van medewerkers. En omdat het aansturen van goederen- en reizigerstreinen straks vanuit één pand gebeurt, kunnen we die na een verstoring beter op elkaar laten aansluiten. Tot slot is het bouwen van één nieuw pand goedkoper dan drie panden verbouwen en uitbreiden.

Energieneutraal

Het gebouw wordt minimaal energieneutraal en liever nog energiepositief, waarbij wij zelfvoorzienend zijn in hernieuwbare energie. Zo dragen we bij aan onze ambitie CO2-neutraal in 2030.

Planning

Onderstaande planning is onder voorbehoud. Werkzaamheden duren soms korter dan gepland of lopen juist iets uit.

  • 2018: aanbesteding ontwerp
  • 2019: ontwerp en aanbesteding uitvoering
  • 2020-2021: voorbereiding en bouw
  • Najaar 2021-2022: ingebruikname nieuw gebouw

Veelgestelde vragen over dit project (Verkeersleiding én incidentenbestrijding samen in energieneutraal gebouw)

FAQ

Documenten aanbesteding