Geen spooruitbreiding nodig bij Weesp

Vanaf 2029 is het mogelijk een hoogfrequente Sprinter tussen Flevoland, het Gooi en Amsterdam Centraal en acht Intercity’s per uur tussen Flevoland en de Zuidtak te laten rijden. Dat zijn er vier meer dan nu. In de nieuwe situatie hoeven passerende Intercity’s geen Sprinters meer in te halen. De geplande spooruitbreiding bij Weesp is daarmee niet meer nodig.

Op 28 september 2020 koos het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met betrokken partijen voor een dienstregelingsmodel dat aansluit bij de ambitie om hoogfrequent treinen te rijden op de SAAL-corridor (Schiphol-Amersterdam-Almere-Lelystad). Op het spoor tussen Schiphol, Amsterdam, het Gooi en Flevoland kunnen in 2029 door diverse aanpassingen op meerdere baanvakken meer treinen per uur rijden. 

Het gaat om vier Intercity’s meer tussen Flevoland en Amsterdam Zuid en twee Intercity’s meer van Hilversum/Amersfoort naar Amsterdam Zuid. Naar Amsterdam Centraal rijden dan zes Sprinters vanaf Flevoland en vier Sprinters Hilversum/Amersfoort in plaats van twee Intercity’s. Dit model is mogelijk gemaakt door Sprinters en Intercity’s op verschillende trajecten te laten rijden. 

Meer Sprinters

Door de keuze voor dit model is de spooruitbreiding bij Weesp niet meer nodig, net als de verbouwing van het station. Tegelijk kunnen reizigers vanuit Weesp wél rekenen op meer Sprinters dan eerder was voorzien. 

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio hebben afgesproken om gezamenlijk bij te dragen aan maatregelen tegen geluidhinder langs het spoor aan de noordzijde in Weesp. Dit houdt in dat er 3 meter hoge geluidschermen komen langs de Bloemendalerpolder en Leeuwenveld tussen de onderdoorgang Hogeweyselaan en de Vechtbrug.

Planning

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal ProRail een nadere uitwerking maken. Op basis van bovengenoemde nieuwe uitgangspunten wordt de planning herzien. Ook de planning van de geluidschermen zal hiervan deel uitmaken.

Gepubliceerd op