Nieuwe spoorviaducten over de weg: wat betekent dit voor het verkeer?

Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Hiervoor moeten we ook de tussenliggende viaducten aanpassen, waar het spoor kruist met weg of water. We proberen de hinder van de werkzaamheden voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken, maar soms zijn er afsluitingen nodig. Wat komt er de komende tijd aan?
Fietviaduct over de Ceintuurbaan wordt gesloopt terwijl er een trein langs rijdt
Sloop van het oude fietsviaduct over de Ceintuurbaan, januari 2020

Marsweg weekend afgesloten

Van vrijdagavond 6 maart 19.00 uur tot zondagavond 8 maart 19.00 uur is de Marsweg in Zwolle afgesloten. In dat weekend verwijderen we de constructie die nodig was om de betonnen dekken van de twee nieuwe viaducten te maken. Op deze twee viaducten komen de nieuwe sporen en een nieuw fietspad te liggen. Tot april zijn we nog bezig met de afwerking van de kolommen van de viaducten. Hierdoor kan het verkeer van beide kanten overdag, buiten de spits, om-en-om door de tunnel te rijden.

Ceintuurbaan deels open

Op dit moment is het verkeer op de Ceintuurbaan beperkt tot één rijstrook per rijrichting. Op het moment dat de Marsweg wordt afgesloten, kunnen op de Ceintuurbaan tijdelijk alle rijbanen weer worden gebruikt. Hierdoor wordt de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk beperkt. In de weken daarna, vanaf 9 maart tot en met mei, is de Ceintuurbaan weer beperkt tot één rijstrook per rijrichting. De rijbanen die kunnen worden gebruikt wisselen zo nu en dan, om op verschillende plekken te kunnen werken. Hiervoor zijn enkele volledige afsluitingen van de weg nodig in de nacht.

Eind mei gaat de Ceintuurbaan een weekend dicht voor het plaatsen van een ondersteuningsconstructie. Met die constructie is het mogelijk om in de maanden daarna het dek van het nieuwe viaduct te kunnen bouwen terwijl het verkeer eronderdoor rijdt. Medio juli wordt de constructie weer verwijderd.

Ruimte voor meer treinen

Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

 

Gepubliceerd op