Toegankelijke en comfortabele perrons

Station Zwolle is sinds zaterdag 30 juni buiten dienst. ProRail werkt met aannemer Strukton Rail, Movares, fa. Molhoek CCT en Sweko Nederland al 14 dagen met man en macht 24/7 aan een enorm aantal klussen tegelijkertijd. Firma Molhoek werkt aan de verbetering van de perrons. Sommige perrons worden ingekort en andere verlengd. In het vierde bouwjournaal van vrijdag 13 juli onder andere de reiziger aan het woord en aandacht voor de metamorfose op de perrons.

Zwolle '16-daagse' Bouwjournaal vrijdag 13 juli

Zwolle

Veel zand en stenen

De perrons in Zwolle worden tijdens de ’16-daagse’ ook flink aangepakt. De aannemer vernieuwt honderden meters perrons en keerwanden legt 5000m2 nieuwe perronbestrating (oftewel 25 tennisvelden). Hiervoor is 3000m3 zand verwerkt. Ook de verlichting en de CTA-bakken (op afstand bediende informatie bakken) op de perrons zijn aangepast.

Onderdeel van het perronwerk is ook de aanpassing van het bestaande perron 4 (bij spoor 8 en 9) op verzoek van provincie Overijssel. Gedeputeerde Bert Boerman is blij met de verbetering. “Het hele spoorsysteem van Zwolle staat op de kop en is aangepast. Dit is ook bedoeld om de sneltrein straks van en naar Enschede een perron te bieden en daarmee de verbinding tussen Zwolle en Enschede voor treinreizigers te optimaliseren”.

Vergemakkelijken overstap

Op dit moment is er al veel werk verzet. ProRail realiseert zich goed dat dit veel impact heeft op de treinreizigers. Om de reis te ‘verzachten’ heeft ProRail daarom extra maatregelen getroffen. Zo is er in ’t Harde een extra perron gebouwd op het terrein van Defensie en staat in Meppel een extra loopbrug om reizigers het overstappen te vergemakkelijken.

Gepubliceerd op