Vlekkeloze start na giga-klus Zwolle

Vanmorgen is het treinverkeer rond Zwolle vlekkeloos opgestart. Treinen liepen binnen over verbeterde sporen en wissels, onder nieuwe bovenleiding, langs nieuwe seinen en kwamen aan op aangepaste perrons. Om dit mogelijk te maken is er tijdens de '16-daagse' gigantisch hard gebuffeld in Zwolle. De vrouwen en mannen van alle uitvoerders verdienen een groot compliment. Voor reizigers hadden we een leuke uitdeelactie.

Uitdeelactie

Vanmorgen deelden we fruit uit aan reizigers. Ook van hen is afgelopen periode veel gevraagd: iedereen moest moet de bus in plaats van de trein. Reizen duurden langer, maar vanaf vanmorgen kan er er weer met de trein van en naar Zwolle gereisd worden. 

Reizigers gaan er op vooruit

Het verbeteren van de sporen bij Zwolle levert direct resultaat op voor reizigers. Bijvoorbeeld door de sporen eenvoudiger te maken loopt het treinverkeer soepeler en is er minder kans op hinder van spoedreparaties. Het aanpassen van de perrons zorgt ervoor dat de intercity Enschede-Zwolle nu echt kan gaan rijden. De testritten starten al in juli en de dienst start op 27 augustus.

Indrukwekkende aantallen

Om een indruk te geven van het werk dat we tijdens de '16-daagse' van 30 juni tot en met 15 juli hebben verzet: 

  • Verwijderen van 24 wissels en terug bouwen van 5 nieuwe wissels.
  • Sporen van/naar Deventer, Meppel en Enschede omgebouwd naar strakke rechte sporen zodat de treinen elkaar straks niet meer hinderen bij het in- en uitrijden van station Zwolle. 
  • De één na langste bovenleidingbalk van Nederland van 43 meter lengte hangt nu boven de Zwolse sporen.
  • 150 Meter perron verwijderd en 250 meter nieuw perron gebouwd. 5000m2 Nieuwe perronbestrating gelegd (oftewel 25 tennisvelden) en 3000m3 zand verwerkt.
  • 3.500 Nieuwe draden in dienst genomen waarvan 2.500 in het relaishuis en 1.000 nieuwe draden in de kasten buiten.
  • Totaal is 155 kilometer nieuwe kabels in de grond gelegd en 25 nieuwe seinen geïnstalleerd.
  • 165 Mensen waren op het hoogtepunt gelijktijdig in dienst, verdeeld over de verschillende techniekvelden zoals sporen en wissels, bovenleiding, perrons, treinbeveiliging en seinen. Totaal zijn er 4.800 diensten van 8 uur gedraaid.
  • Strukton Rail, Sweco Nederland, Movares, Molhoek CCT en ProRail werkten nauw samen om al dit werk te verzetten en op tijd en veilig af te ronden.

60.000 reizigers uit 8 richtingen

De 16-daagse van Zwolle die als eerste stap moet worden gezien in het plan om het noorden beter bereikbaar te maken voor de Randstad v.v. (Spoorplan Noord-Nederland) is een mega verbeterklus met grote getallen. Volgens Pier Eringa, president-directeur van ProRail is Zwolle het 2e Utrecht. Ruim 60.000 treinreizigers uit acht richtingen (Groningen, Leeuwarden, Emmen, Kampen, Lelystad, Amersfoort, Deventer en Enschede) stappen hier dagelijks uit of over en daarmee is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland.

Foto’s, video’s (bouwjournaals) en teksten over deze grote klus: www.prorail.nl/zwolle

Gepubliceerd op