ProRail zet vol in op Kamperlijn

ProRail liet vandaag aan de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en vervoerder Keolis weten welke aanpak gevolgd wordt om zo snel mogelijk station Zwolle Stadshagen in de dienstregeling op te nemen. Uiteraard is het van het grootste belang dat reizigers de best mogelijke vervoersmogelijkheid houden en krijgen: we willen een oplossing waar iedereen mee geholpen is. ProRail is hiermee aan de slag gegaan en werkt langs meerdere invalshoeken tegelijk.
De trein van Keolis vlak voor vertrek richting Kampen over de Kamperlijn.
De trein van Keolis vlak voor vertrek richting Kampen over de Kamperlijn.

Plannen maken en onderzoek doen

Vorige week werd ProRail duidelijk dat de snelheidsverhoging op de Kamperlijn op dit moment geen veilige doorgang kon vinden. Nadat direct alle betrokken partijen geïnformeerd zijn, zijn wij bezig gegaan met het vervolg. In de genoemde brief van vandaag geven we aan welke stappen nu lopen. Het maken van plannen staat daarin centraal, maar ook onderzoeken zijn daarbij primair aan de orde. Zo zoeken we verder uit hoe de bodemgesteldheid is en hoe het komt dat we niet eerder beeld hadden van de problemen. 

Kamperlijn in gebruik

De Kamperlijn is overigens in gebruik. Sinds 10 december rijdt de elektrische trein van Keolis dagelijks vele malen tussen Zwolle en Kampen heen en weer. Keolis werkt daar hard voor, maar achter de schermen is ProRail daar volop bij betrokken. Elke dag kijken we naar en bespreken we het verloop. We sturen bij waar nodig en we ervaren elke dag hoe spoor en trein presteren. Die informatie is een van de sleutels voor de oplossing om ook Stadshagen straks te bedienen.

Goed en snel 

In de komende periode voeren we diverse onderzoeken uit. Op basis van dergelijke cijfers kunnen we verder bepalen welke maatregelen nodig zullen zijn en die ten uitvoer brengen. Het is daarom nu nog niet te zeggen wanneer, maar ProRail streeft naar de beste en snelste oplossing voor de reiziger.