Winter : Voorbereiding op winterweer

Om het spoor bereikbaar te houden bij winterse omstandigheden, hebben NS, ProRail en de regionale vervoerders nieuwe plannen gemaakt voor de dienstregeling bij (extreem) winters weer. Zowel op landelijk als regionaal niveau kan de dienstregeling worden aangepast, zodat er meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 1 december 2023.

Heel Nederland

De maatregelen die we nemen bij winters weer, zijn afhankelijk van de weersverwachting én de regio waar winters weer wordt verwacht. Als het in heel Nederland gaat sneeuwen en/ of vriezen kunnen we er een dag van tevoren voor kiezen om de dienstregeling uit voorzorg aan te passen. Dat doen we onder andere, omdat we weten dat wissels bij zwaar winters weer extra kwetsbaar zijn; die kunnen vast gaan zitten.

ProRail stelt in zulke omstandigheden 55 procent van de wissels buiten gebruik. En NS rijdt een speciale winterdienstregeling die er rekening mee houdt dat deze wissels niet bediend worden, en er toch voor zorgt dat 93 procent van de reizigers naar hun bestemming wordt gebracht.

Nooddienstregeling

Nieuw is dat we bij zwaar winters weer en een mogelijke code rood van het KNMI de speciale ‘Nooddienstregeling winter’ in kunnen zetten. Op die manier kunnen bijvoorbeeld reizigers met een cruciaal beroep toch naar hun plaats van bestemming. Alle andere treinreizigers krijgen de oproep om niet met de trein te reizen. In deze Nooddienstregeling winter wordt 92 procent van de wissels buiten gebruik gezet door ProRail. De overige 8 procent van de wissels (ruim 500 stuks) kunnen storingsploegen van ProRail dan vanaf vaste locaties beschikbaar houden.

Waar we normaal helemaal geen treinen konden rijden in extreem winters weer, kan nu 15 procent van alle treinen van alle vervoerders blijven rijden. NS rijdt Sprinters en regionale vervoerders rijden stoptreinen. Voor het goederenvervoer blijven drie trajecten beschikbaar, internationaal treinverkeer is niet mogelijk. De beslissing om deze dienstregeling in te zetten, wordt een dag van tevoren door NS, ProRail en de regionale vervoerders genomen en gezamenlijk naar buiten gebracht zodat reizigers en vervoerders geïnformeerd zijn.

Een trein door een besneeuwd landschap
Een trein door een besneeuwd landschap

Regionaal

Als het alleen in een bepaalde regio winters weer wordt, kunnen we er op de dag zelf voor kiezen om de dienstregeling daar aan te passen. Er rijden dan minder treinen, waardoor meer ruimte ontstaat om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. In de rest van het land wordt dan de normale dienstregeling gereden.

Nieuw is hier dat we ook in de regio een speciale dienstregeling in kunnen zetten bij zwaar winters weer, als de omstandigheden in de rest van Nederland beter zijn. De regio met zwaar winters weer koppelen we dan los van de landelijke winterdienstregeling. Waar dat kan, rijden in de losgekoppelde regio dan nog treinen. Het besluit om een regio los te koppelen, nemen we een dag van tevoren of op de dag zelf.

Opstartdienstregeling

Als we de ‘Nooddienstregeling winter’ hebben ingezet, willen we zo snel mogelijk terug naar de reguliere dienstregeling als het weer beter wordt. De nieuwe ‘Opstartdienstregeling’ zorgt er voor dat NS op basis van beschikbare infrastructuur en materieel stap voor stap weer de Sprinters kan laten rijden volgens de reguliere dienstregeling. Ook regionale vervoerders kunnen de dienstregeling dan weer opstarten. Dit zorgt ervoor dat beter te voorspellen is wanneer de treinen weer normaal rijden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers