Van baldadig naar bloedserieus : Vandalisme

Stel je voor: je staat op het station, moet haasten voor een belangrijke afspraak, maar het reisinformatiescherm is vernield. Geen vertrektijden, geen perrons op het bord.... Of je bent afhankelijk van de lift naar het perron, maar die is gesloopt. Het zijn helaas geen uitzonderingen, maar dagelijkse realiteiten. Jaarlijks telt ProRail gemiddeld maar liefst 4300 incidenten van vandalisme. De kosten? In totaal ruim 3 miljoen euro per jaar aan reparatiekosten. Geld van de belastingbetaler.

Ruiten, liften, muren

De meest recente cijfers: van 1 januari 2025 tot half december 2025 zijn er op Nederlandse stations 8.300 meldingen van vandalisme geweest. Denk aan ingegooide ruiten, gesloopte wachtruimtes, kapotte liften, bekladde muren en vernielde toiletten. 1.800 van de meldingen ging over graffiti.

Sommige incidenten springen eruit. Zoals de grootschalige vernielingen op station Wormerveer, de bizarre ravage op station Castricum en station Breda Prinsenbeek waar alle glazen overkappingen kapotgeslagen werden. Maar ook kleinere vernielingen, zoals kapotte prullenbakken of bekladde banken, zorgen voor overlast.

Voorbeelden die pijn doen

  • Brandstichting – Liften, prullenbakken en fietsenstallingen zijn populaire plekken om een fikkie te stoken. Het gevolg: impact op reizigers die afhankelijk zijn van de lift, fietsers zijn hun fiets kwijt en de kosten lopen hoog op. Daarnaast is brandstichting natuurlijk levensgevaarlijk.
  • Vernielde liften – Soms zo ernstig dat ze volledig vervangen moeten worden, met kosten die snel oplopen tot tonnen. Voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift is soms wekenlang een station niet bereikbaar.
  • Reisinformatieschermen kapotgeslagen
  • Fietsenstallingen beklad en vernield – De kosten hiervan lopen op tot 1 miljoen euro per jaar. Het komt vaak voor dat gestalde fietsen hierbij vernield worden en reizigers komen stallingsplekken tekort.

Wat kost dat eigenlijk?

Miljoenen euro’s. ProRail geeft ruim 3 miljoen euro per jaar uit aan herstel van schade door vandalisme. Geld dat anders gebruikt had kunnen worden voor verbetering van stations.

Een paar voorbeelden:

  • Herstel van fietsenstallingen: ongeveer 1 miljoen euro per jaar.
  • Bekladding van muren en objecten: 420.000 euro per jaar.
  • Vernielingen aan liften, abri’s en banken: honderden duizenden euro’s.

En dan zijn dit alleen nog de directe kosten. Soms moeten hele onderdelen vervangen worden, zoals een lift of een wachtruimte. Dat maakt het nog duurder.

Waarom duurt reparatie soms zo lang?

Het is begrijpelijk dat reizigers gefrustreerd raken als schade niet meteen wordt hersteld. Maar achter de schermen is het een complex proces. Na een vernieling wordt eerst de schade gemeld. Daarna moet een aannemer langskomen om te kijken wat er nodig is. Soms moeten onderdelen besteld worden, waaronder onderdelen die uniek en schaars zijn met lange levertijd. En bij grote schade, zoals een kapotte lift, duurt het helemaal lang.

Wat doet ProRail eraan?

We werken hard om stations veilig en netjes te houden. We plaatsen bijvoorbeeld camera’s, er is toezicht en ProRail doet aangifte bij de politie. Soms lukt het om de daders op te sporen. Dan proberen we de schade op hen te verhalen. Vandalisme raakt de toegankelijkheid van het station. Het zorgt ervoor dat mensen zich minder prettig voelen. En het kost ons allemaal geld.

Wat kun jij doen?

Zie je iets verdachts op het station? Bel 112, als er sprake is van spoed. Vandalisme kun je melden via 0800-7767245. Samen kunnen we ervoor zorgen dat stations fijne plekken blijven. Voor iedereen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.