Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Via spoortunnels en -bruggen kunnen weggebruikers het spoor veilig kruisen. Kleine onderdoorgangen kennen geen techniek, grotere tunnels zijn voorzien van veiligheidssystemen.
Deze systemen controleren onder meer of de verlichting het doet, of de vluchtwegen begaanbaar zijn en of alle brandveiligheidssystemen op orde zijn. Wij monitoren deze systemen continu. Als er een verstoring lijkt te zijn, komen we meteen in actie.
Spoorbruggen zijn extra gevoelig voor hoge temperaturen. Zeker als zo'n brug uit beweegbare delen bevat, bijvoorbeeld om vaarverkeer doorgang te geven. Door de warmte zetten stalen onderdelen uit en kunnen zelfs verbuigen. Ook kunnen systemen ontregeld raken. En net als op andere plekken (die meestal schaduwrijker zijn dan bruggen) zet het spoor uit bij hitte. Om dat toch enigszins op te vangen gebruiken we op lange bruggen 'compensatielassen'. Dit zijn kleine openingen tussen de spoorstaven, zodat er wat ruimte is.
Het is mogelijk dat auto- of vrachtverkeer tegen een spoorbrug aanrijdt. Of een boot vaart tegen een brug aan. Dat kan serieuze gevolgen hebben.
Als dit gebeurt, onderzoekt een spooraannemer of er schade aan de brug is. En wat de schade voor effect heeft op de veiligheid. Is het niet volkomen veilig om een trein over de brug te laten rijden? Dan moet het treinverkeer worden omgeleid.
Dankzij techniek kunnen bruggen zoals een ophaalbrug bewegen. Techniek die ervoor zorgt dat de brug goed op zijn plaats blijft, én controleert dat de brug ook goed ligt als er een trein over moet rijden.
Een storing kan komen doordat de aansturing of de stroomtoevoer niet goed werkt. Bovendien kan het materiaal van een brug reageren op het weer. Warmte zorgt dat ijzer en staal uitzet, terwijl erg koud weer maakt dat beweegbare delen minder makkelijk bewegen.
Een verstoring in of bij bruggen en tunnels kan vertraging opleveren. Doordat de meeste bruggen en tunnels geen wissels hebben, kunnen andere treinen er dan niet langs rijden. Ook de controles bij bruggen kunnen soms wat langer duren. Want een trein mag alleen doorrijden als het gegarandeerd veilig is.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.