Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.

Lees meer

Goede start op het spoor in 2016

Nieuws

25 april 2016

De eerste maanden van 2016 zijn relatief goed begonnen voor treinreizigers en goederenvervoerders. In de regio rond Schiphol is in maart zelfs het laagste aantal treinen met hinder door storingen genoteerd van de afgelopen 12 maanden. Op prestaties.prorail.nl worden de meest actuele cijfers getoond.

Daling hinder

ProRail houdt niet alleen het aantal storingen bij, maar ook bij welke storingen zeer veel hinder geven. Waar reizigers en goederenvervoerders dus het meeste last van hebben. Vaak zijn dat storingen op de grotere spoorknooppunten. Het aantal storingen met veel hinder (hinderklasse 1 en 2) was in de eerste maanden lager dan vorig jaar in dezelfde periode. Van 168 storingen met (zeer) veel hinder in de eerste drie maanden van 2015 naar 139 storingen in de eerste maanden van 2016 (17 procent minder). Waarbij aangetekend dat de eerste maanden van vorig jaar veel incidenten kenden. De punctualiteit reizigersverkeer bedroeg de eerste drie maanden van 2016 gemiddeld 91,1 procent. Over heel 2015 was dat 89,5 procent.

Aanpak

ProRail kijkt steeds meer naar de storingen met de meeste hinder en doet daar onderzoek naar om verbeteringen door te voeren met zo groot mogelijke positieve invloed. Onderzoek naar dit soort storingen heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat het verkrijgen van veiligheidsdocumenten om spoorwerk uit te voeren, te veel vertraging opleverde. Er zijn nu 24 uur per dag mensen op het OCCR aanwezig (het Operationele Controle Centrum Rail) die deze documenten regelen. Het zorgde in de eerste maanden van 2016 voor een daling van de vertraging bij de werkzaamheden met circa 50 procent bij hinderklasse 1 storingen. De impact van een storing wordt daardoor dus kleiner.

Trend voortgezet

ProRail houdt bij welke storingen er zijn die hinder geven voor het treinverkeer en de oorzaak ervan: techniek, processen, derden of weer. Het aantal storingen door techniek en processen, hetgeen ProRail het meest invloed op heeft, zijn opnieuw afgenomen. De trend uit 2015 wordt daarmee voortgezet. 

Schiphol

Zo lijken ook de ingrepen die bijvoorbeeld rond Schiphol zijn gedaan nu hun vruchten af te werpen. Er zijn nog wel storingen, maar de impact op het treinverkeer daalt. Er worden minder treinen door geraakt. Er wordt onder andere intensiever samengewerkt door alle partijen, binnen en buiten ProRail. Het gaat dan om spooraannemers voor dagelijks onderhoud, spooraannemers van projecten, om inspecteurs en projectmanagers van ProRail zelf. 

Het weer

Andere positieve invloed op de afgelopen maanden was het milde weer. Er waren daardoor relatief weinig weergerelateerde problemen zoals door blikseminslagen of hevige sneeuwval. Het tekent ook de waarde van deze terugblik over het eerste kwartaal: problemen op het spoor kunnen van week tot week en zelfs maand tot maand sterk verschillen. Op het online dashboard worden daarom dagelijks de 'doorlopende gemiddelden' over de afgelopen twaalf maanden berekend.

Vooruitblik

Het aantal storingen wat veroorzaakt werd door invloeden van buitenaf, zoals spoorlopers en aanrijdingen met wilde dieren, die zijn in de eerst twee maanden afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar ze laten in maart wel weer een stijgende lijn zien. ProRail streeft naar een daling over heel 2016, maar verwacht dat een gelijkblijvend aantal ten opzichte van 2015 meer realistisch is. Traditioneel nemen deze storingen weer toe vanaf het voorjaar.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers