Minder vertraging en minder meldingen van gevaarlijke stoffen

Een nieuwe manier van alarmeren bij voorvallen met gevaarlijke stoffen in het Rotterdamse havengebied heeft in 2017 tot aanzienlijk minder vertragingen op het spoor geleid. Van de zeventien keer dat de (bedrijfs)brandweer vorig jaar moest uitrukken, konden de treinen op de hoofdbaan twaalf keer blijven rijden. De nieuwe werkwijze betekent aanzienlijk minder economische schade voor goederenvervoerders.
Veilig goederenvervoer Kijfhoek

Voorvallen

Het gaat om lekkages waarbij hele kleine hoeveelheden van een (soms gevaarlijke) vloeistof vrijkomen uit een goederenwagon. Bijna altijd lopen die incidenten met een sisser af. Tot 2016 werd bij een lekkage het treinverkeer volledig stilgelegd. Dat jaar ging het om 32 gevallen in het Rotterdamse havengebied.

Minder hinder

Dat stilleggen van het treinverkeer was niet nodig, bedachten de gezamenlijke brandweer in de Rotterdamse haven en Incidentbestrijding van ProRail zich, want we weten wat voor stoffen er in de druppelende wagons zit. Aan de hand van die kennis, kunnen we bepalen hoe groot het (gezondheids)risico is voor de buitenwereld. Dat is meestal zo klein, dat de brandweer niet met man en macht hoeft aan te treden. ProRail beschikt namelijk zelf ook over gekwalificeerd personeel en over goede spullen om kleine lekkages snel en vakkundig op te lossen.

Verdere verbetering

Ondanks de goede resultaten is er nog ruimte voor verbetering. Zo werken we hard aan het invoeren van het systeem op emplacement Kijfhoek in Zwijndrecht. Invoering daar laat door ingewikkelde aanpassingen aan computersystemen nog op zich wachten. Als dat wel is gebeurd, kunnen we nog meer hinder voorkomen. In 2016 waren er op Kijfhoek 29 kleine lekkages. Vorig jaar waren dat er 28. Verder denken we nog vaker over te kunnen gaan tot het niet volledig stillleggen van het treinverkeer, waarbij de veiligheid altijd voorop staat.

 

Gepubliceerd op