Monumentaal Amstelstation in modern jasje gestoken

Het Amstelstation straalt weer. Na een intensieve verbouwingsperiode van twee jaar is het Amstelstation zichtbaar veranderd. Dat is het resultaat van de komst van een nieuw tram- en busstation en de uitbreiding van een ruime ondergrondse fietsenstalling met nieuwe ingang.

Ook het voorplein is geheel vernieuwd met stenen trappen naar de stationshal, op de plek van de oude taxi-standplaats. Het verkeer maakt gebruik van nieuw aangelegde wegen op het Julianaplein voor auto, fiets en voetganger. Met de herinrichting van het stationsgebied vormt het Amstelstation weer een natuurlijk en overzichtelijk geheel met het deels gerenoveerde historische stationsgebouw uit 1939. 

Historisch monument

Met veel zorg en aandacht is de afgelopen jaren het station van binnen en van buiten getransformeerd. Kees Rutten, regiodirecteur bij ProRail: “Het is echt fantastisch geworden. In mijn ogen heeft het Amstelstation zijn oorspronkelijke schoonheid weer terug. Gebouw en omgeving vormen samen weer een gelukkig paar: het is een icoon in Amsterdam.” Op de perrons zelf zijn de perronkappen en de stalen kolommen die hen ondersteunen, geschilderd in de kleuren die oorspronkelijk bij de bouw zijn gebruikt. Hier is een intensief kunsthistorisch onderzoek aan vooraf gegaan.

Zorg en aandacht

De buitenmuur aan de kant van het busstation is met ongeveer 25 meter verlengd, waardoor de nieuwe ingang van de parkeergarage onder het dek van het busstation gerealiseerd kon worden. Hiervoor zijn speciaal geproduceerde bakstenen gebruikt die voldoen aan de eisen die worden gesteld aan een dergelijk cultuur-historisch gebouw. Kees Rutten: “Het station heeft nu weer een herkenbaar handschrift. Onder één dak tref je nu alle vormen van vervoer bij elkaar: fiets, trein, metro, bus en auto. We hebben een modern OV-knooppunt gebouwd en ons tegelijkertijd maximaal ingezet voor het behoud van cultureel erfgoed.” 

Enorme groei aantal reizigers

In de statige stationshal is een lift geïnstalleerd. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de bouw van een trap die de stationshal verbindt met de bewaakte ondergrondse fietsenstalling. In het najaar van 2019 start de renovatie van de stationshal, waarbij het monumentale karakter van de hal weer zichtbaar wordt gemaakt. Dagelijks maken zo’n 80.000 reizigers gebruik van trein, bus en tram. Precies 80 jaar na de opening is het monumentale station weer in een modern jasje gestoken. Zo blijft Amsterdam ook toegankelijk voor toekomstige generaties. Dit feestelijke moment wordt vandaag, donderdag 13 juni, samen met buurtbewoners gevierd door de gemeente Amsterdam, NS, VRA en ProRail, de partners in dit project.

Gepubliceerd op