Ook tweede overweg Hooghalen dicht

Bij Hooghalen heeft spoorbeheerder ProRail met spoed een alternatieve weg aangelegd. Met deze nieuwe ontsluiting maken we twee niet actief beveiligde overwegen (NABO) overbodig, waarvan de eerste begin september al sloot. De tweede ging dicht in de nacht van donderdag op vrijdag 18 september.
De tweede overweg bij Hooghalen is uit het spoor (c) ProRail/Stefan Verkerk
De tweede overweg bij Hooghalen is uit het spoor (c) ProRail/Stefan Verkerk

Ernstige incidenten

Het was al langer de bedoeling om de overwegen weg te halen en plannen voor een alternatieve weg lagen in concept klaar. ProRail onderhandelde hier met diverse partijen over. Maar in mei gebeurde een tragisch ongeval waarbij een machinist omkwam. In augustus volgde een melding van een bijna-aanrijding op een van deze overwegen. Treinen gingen langzamer rijden en na een korte verkeersobservatie namen we met NS direct maatregelen om de situatie te verbeteren. 

Stroomversnelling aanpak

Door de incidenten raakten de gesprekken om tot akkoord te komen in een stroomversnelling. Grondeigenaren, gemeente Midden-Drenthe, Waterschap, Gasunie, Natuurmonumenten en aannemer Strukton-Molhoek-combinatie werkten mee aan deze stroomversnelling. Daardoor is de weg nu een feit en zijn de gewraakte overwegen definitief dicht.

Bomen en gasleiding

Op 21 augustus sloten we een akkoord en is het omvangrijke werk direct gestart. Voor de aanleg is landbouwgrond overgenomen, zijn bouwmaterialen aangevoerd en is een strook van een bosperceel gekapt. Met Gasunie hebben we overleg gehad over in de grond liggende leidingen. De nieuwe weg is overigens voor een deel tijdelijk, omdat we de definitieve weg op dat deel nog dichter langs het spoor willen hebben. 

Nieuwe weg

Betrokken landeigenaren en loonwerkers bereiken hun land voortaan via deze nieuwe ontsluitingsweg. Deze loopt parallel aan het spoor. De weg komt uit op de doorgaande Zwiggelterweg. Vlakbij ligt in deze weg een spoorovergang met lampen, bomen en bellen, waar verkeer veilig het spoor kan oversteken. 

Lees meer over de aanpak van de andere openbare NABO: https://www.prorail.nl/overheden/nabo

 

Gepubliceerd op