Spektakel: we gaan ‘sjuven’ in Eygelshoven

Er zijn maanden van voorbereidingen aan vooraf gegaan. Maar vanaf komende donderdag 5 mei is het zover. Dan wordt in Eygelshoven een zogenoemde tunnelmoot op zijn plek geschoven die deel uit gaat maken van de nieuwe ringweg rondom de stadsregio Parkstad Limburg.

De betonnen ruwbouw van ruim 4 miljoen kilo is voorgebouwd op locatie vlak naast het spoor. Vanaf donderdag wordt het treinverkeer 4 dagen stilgelegd en wordt de ‘bak’ op zijn plek geschoven. Dat zal vermoedelijk in de periode van vrijdagavond op zaterdagochtend zijn. Een monsterklus die we gaan uitvoeren samen met aannemerscombinatie BPL.

Strak tijdschema

Voor de hele operatie is 100 uur uitgetrokken en zal dag en nacht worden doorgewerkt. In die periode moet het spoor worden opgebroken, de grond worden afgegraven en de tunnelmoot op zijn plek geschoven. Daarna wordt alles in razend tempo weer teruggebouwd zodat maandagochtend 9 mei de treinen weer kunnen rijden.

Tribune

Het op zijn plek schuiven van een tunnelmoot van ruim 7 meter breed, 56 meter lang en 9 meter hoog is natuurlijk geen alledaagse bezigheid. Om mensen de kans te geven een kijkje te nemen, is er een tribune geplaatst met goed zicht op de werkzaamheden. Parkeren kan op het nabij gelegen Pinkpop-terrein.

Buitenring Parkstad Limburg

Als de ruwbouw straks op zijn plek ligt, wordt die verder afgebouwd en gaat die deel uitmaken van de Buitenring Parkstad Limburg. Dit is een nieuwe autoweg die straks bestaat uit twee rijbanen van elk twee rijstroken. Bij Eygelshoven gaat de nieuwe ringweg onder het spoor door. En daar zijn we blij mee; dit is immers de meest veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen.

Gepubliceerd op