Werkzaamheden op en rond Amersfoort Centraal

We werken in Amersfoort om het belangrijke knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Treinen rijden minder of helemaal niet, maar de stad blijft bereikbaar.

Lees meer

Rails naar de race : Rails naar de race: Alles uit de kast

Treedt er onverhoopt een storing op bij de treinen van en naar de Grand Prix in Zandvoort, dan heeft Govert-Jan Strang van Hees daar al plannen voor klaarliggen.

Heel speciaal

“Elke vijf minuten een trein, dat is iets heel speciaals op een traject als Amsterdam-Zandvoort. Een andere afdeling maakt daar een dienstregeling voor, mijn collega’s en ik bedenken vooraf wat er moet gebeuren als er op de dag een storing ontstaat."

Even voorstellen

Wie? Govert-Jan Strang van Hees

Functie? Adviseur bij de afdeling Plan en Infra bij ProRail

Wat? Govert-Jan toetste het logistieke plan voor de treinen van en naar de Grand Prix én maakte samen met directe collega’s bijsturingsmaatregelen

Twee machinisten 

"Wij ontwikkelden in totaal 58 scenario’s voor verschillende storingen en locaties. Daarin staat wat er aan de hand kan zijn en hoe we dat dan oplossen. Daarbij konden we handig gebruikmaken van de twee machinisten die tijdens het Grand Prix-weekend op elke trein zitten. Dat maakt de scenario’s echt anders dan normaal. Die twee machinisten zijn in de dienstregeling nodig omdat op Amsterdam en Zandvoort, maar kort de tijd is om een trein te keren. En het perron staat stampvol mensen. In die tijd kan een machinist niet naar de andere kant van de trein lopen."

Reservetrein  

"Daarnaast maakten we een document voor situaties met vertraging. Als er elke vijf minuten een trein rijdt, leidt één vertraging al snel tot meerdere vertragingen. In het document staat dat we bij vertraging áltijd blijven rijden in de drukste reisrichting zodat NS zoveel mogelijk reizigers kan vervoeren: ‘s ochtends richting Zandvoort, ’s middags richting Amsterdam. Moet een vertraagde trein tijd inhalen, dan gaat ‘ie zo snel mogelijk terug in de rustige reisrichting. Leeg of door stations over te slaan. 

Als er zoveel vertraging is dat die niet ingelopen kan worden, dan zetten we een reservetrein in. Die heeft NS tijdens het Formule 1-weekend mét personeel erin klaarstaan in Amsterdam. Zoiets gebeurt normaal nooit, maar voor dit weekend wordt alles uit de kast gehaald. 

Ongekend

"Deze logistiek is ongekend en ik vind het ontzettend leuk om er samen met mijn collega’s ‘bijstuurmaatregelen’ voor te bedenken. Maar als alles vlekkeloos verloopt, zijn die helemaal niet nodig."

Rails naar de race

Elf enthousiaste medewerkers van ProRail vertellen in de serie Rails naar de race over hun bijdrage voor duurzaam reizen naar de Dutch Grand Prix. Vijf van hen vertellen er ook in een eigen video over.