Vijf vragen aan : De omwonende

Twaalf tot zestien goederentreinen rijden dagelijks op 17 meter langs het huis van Henk Derks. Dat veroorzaak geluid- en trillingshinder. ProRail streeft naar zo min mogelijk overlast voor omwonenden. Daarom werken we aan allerlei maatregelen. Henk Derks beantwoordt vijf vragen en vertelt hoe het is om naast het spoor te wonen.

 

Je woont op 17 meter van de IJssellijn, die van Elst naar Deventer loopt. Wat merk je van het treinverkeer?

“Dat spoor ligt hier al meer dan honderd jaar. En al jarenlang komen hier twee keer per uur een Intercity en acht keer een sprinter voorbij. Dat hoor je, ja. Als je buiten met iemand staat te kletsen, moet je even wachten tot je door kunt. Een seconde of vijf, dan is zo’n reizigerstrein wel voorbij.  
Ruim twintig jaar geleden kwam er ook weleens een goederentrein langs.

Maar die was veel korter en lichter dan de huidige goederentreinen. Die zijn tot 650 meter lang en dikwijls flink zwaar. Dat geeft forse herrie en trillingen. Daar komt bij dat het er steeds meer zijn: nu twaalf tot zestien per uur en een deel rijdt ‘s nachts. Bij zo’n goederentrein duurt het 35 seconden voordat die gepasseerd is. Dat gaat hinderen. Het zijn met name de trillingen waar omwonenden last van hebben. Sommigen levert dat echt continue stress op.”

Die goederentreinen rijden er dus meer dan vroeger?

"Ja. In de jaren '90 hoorden we dat er misschien veel goederentreinen langs ons dorp zouden komen door de aanleg van de Betuweroute. Daar schrok ik van. De IJssellijn en Twentelijn zouden samen een noordelijke aftakking van de Betuweroute moeten worden. Als bewoners van dorpen langs die routes hebben we ons verenigd in het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking.”

Henk Derks, wonend bij het spoor
Henk Derks, wonend bij het spoor

Wat kun je als omwonende doen?

“We hebben contact met Kamerleden, provincies en gemeenten. Maar ook met andere verenigingen van omwonenden van bijvoorbeeld de Brabantroute en Meteren-Boxtel. Het heeft ertoe geleid dat de staatssecretaris destijds een Joint Fact Finding trillingen in het leven riep: een tafel waaraan omwonenden, Ministerie, goederenvervoerders, ProRail, GGD’s en gemeenten met elkaar praatten. Met name over trillingen. Kamerleden zijn in ons gebied komen kijken en er is onderzoek gedaan.

Maar het kost allemaal gigantisch veel tijd. Terwijl er onderzoek naar geluidshinder plaatsvindt langs de lijn, onderzoekt een landelijke commissie of de IJssellijn en Twentelijn deel zouden kunnen uitmaken van de Goederencorridor Noordoost Europa. Daarnaast loopt er een programma voor geluidssanering. Het duurt allemaal járen.”

Hoe denk je eigenlijk over spoorgoederenvervoer?

“Ik en al die omwonenden die meepraten in verenigingen en platformen zeggen: Spoorgoederenvervoer is hartstikke goed. We hebben het nodig, zéker met het oog op het klimaat.”

Daarom zeggen wij: je moet die goederenspoorlijnen één kilometer buiten bewoond gebied aanleggen.

Henk Derks omwonende bij het spoor

Maar?

“Met miljoenen, misschien zelfs miljarden euro’s, kun je de overlast van geluid en trillingen voor omwonenden beperken. Maar er is nog iets: er gaan heel veel gevaarlijke stoffen over het spoor. Spoorvervoer is daarvoor de meest veilige vorm. Maar áls er iets gebeurt, middenin een stad, is de ramp gigantisch.

Daarbij moeten er de komende jaren heel veel woningen bijgebouwd worden in Nederland. Veel daarvan worden bij het spoor gebouwd. Daarom zeggen wij: Je moet die goederenspoorlijnen één kilometer buiten bewoond gebied aanleggen. Parralel aan snelwegen bijvoorbeeld. Zo voorkom je hinder én maak je Nederland veiliger.”

Trillingen

Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Die trillingen kunnen invloed hebben op mensen en op gebouwen. ProRail wil voor zijn omgeving een goede buur zijn. Dus nemen we de zorgen over trillingen van omwonenden serieus.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers