: Vervanging bovenleiding en draagconstructie

Maar liefst 500 kilometer aan bovenleiding en draagconstructie op het spoor is hoognodig aan vervanging toe. Met de huidige manier van werken krijgen we deze opgave niet voor elkaar. We moeten versnellen om ons doel te halen. En hier hebben we innovaties voor nodig.

Opgave

Treinen laten rijden is de kerntaak van ProRail. Wij staan nu voor de opgave om een forse groei in reizigers- en goederenvervoer mogelijk te maken.

ProRail kan daarbij niet zonder innovatie. We staan onder meer aan de lat voor het onderhouden van alle bestaande spoorinfrastructuur: spoorstaven, wissels, seinen, overwegen, geluidsschermen en bovenleidingsystemen. We zoeken elke dag naar manieren om het onderhoud hiervan slimmer, efficiënter en sneller te doen. Zodat het spoor veilig blijft en maximaal beschikbaar is.

Einde levensduur

De komende jaren raakt een grote hoeveelheid bovenleiding en draagconstructie aan het einde van haar technische levensduur. Om verstoringen te voorkomen moeten deze vervangen worden. Hierdoor staan we voor een prachtige kans om samen met de markt te innoveren.

Marktconsultatie

In de marktconsultatie van begin juli 2022 hebben we met diverse partijen gesproken om na te gaan hoe we deze doelstellingen gezamenlijk kunnen realiseren. Dit heeft veel waardevolle informatie en feedback opgeleverd. Lees de 'The ProRail Times' voor een uitgebreide terugkoppeling van het kick-off event.

Lees The ProRail Times

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers