Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
De eerste waterstoftrein kwam op 26 februari 2020 in Nederland aan. ProRail leidde de trein via Oldenzaal het land binnen, getrokken door locomotieven. Met deze trein worden een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden. De waterstoftrein mag alleen op dit testtraject zelfstandig rijden.
Met testritten doen we praktijkervaring op met het rijden op groene waterstof. Dit is de eerste keer dat er in Nederland een trein op groene waterstof rijdt. We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. Tijdens de testritten is er alleen testbemanning aan boord. De testen met deze trein worden gecoördineerd door de onafhankelijke testorganisatie DEKRA.
Het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van waterstof nemen toe. ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. De gemeente Groningen is opdrachtgever van de testritten.
ERTMS staat voor European Rail Traffic Management Systeem. Dit is de internationale standaard voor treinbeveiliging. Met ERTMS maken we de stap van een analoog naar een digitaal spoor. En verplaatsen we de techniek van het spoor naar de trein. Zo blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen.
Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden. In de provincie Groningen rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. Een trein op waterstof is voor de provincie Groningen dan ook een logische volgende stap.
De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom. Deze reizigerstrein is van het type Alstom Coradia Ilint. Dit type rijdt al in een treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein op het spoor rijdt. Engie is de leverancier van de tankinstallatie en de groene waterstof.
De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot (‘zero emissie’) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero-emissietreinen stiller dan de huidige dieseltreinen. Slim en groen dus!
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.