Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het treinverkeer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in het openbaar vervoer moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Innoveren : Waterstoftrein

De eerste waterstoftrein kwam op 26 februari 2020 in Nederland aan. ProRail leidde de trein via Oldenzaal het land binnen, getrokken door locomotieven. Met deze trein zijn een aantal testritten gereden tussen Groningen en Leeuwarden. De waterstoftrein mag alleen op dit testtraject zelfstandig rijden.

Bekijk: Uniek: proef met de nieuwe waterstoftrein

Nachtelijke testritten Groningen-Leeuwarden

Op de niet geëlektrificeerde lijnen in Noord Nederland zijn proeven gedaan met waterstoftreinen. Met testritten doen we praktijkervaring op met het rijden op groene waterstof. Het is de eerste keer dat er in Nederland een trein op groene waterstof rijdt. We kijken onder andere naar hoe de trein de dienstregeling kan rijden, het brandstofverbruik en het tanken. Tijdens de testritten is er alleen testbemanning aan boord. De testen met deze trein worden gecoördineerd door de onafhankelijke testorganisatie DEKRA.

De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de eerste vier waterstoftreinen kunnen reizen op het Groningse regionale spoor. De treinen worden dan ingezet op de bestaande trajecten Delfzijl-Groningen-Veendam en incidenteel ook op de andere spoorlijnen in Groningen en richting Leer. De provincie en Arriva willen de treinen ook inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen, bijvoorbeeld op het geplande spoortraject Veendam – Stadskanaal.

Op weg naar een CO2-neutraal spoor

Het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van waterstof nemen toe. ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. De gemeente Groningen is opdrachtgever van de testritten.

ERTMS

ERTMS staat voor European Rail Traffic Management Systeem. Dit is de internationale standaard voor treinbeveiliging. Met ERTMS maken we de stap van een analoog naar een digitaal spoor. En verplaatsen we de techniek van het spoor naar de trein. Zo blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen.

Lees meer over dit programma

Gezamenlijke ambitie voor waterstof

Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden.  In de provincie Groningen rijden al bussen op waterstof en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. Een trein op waterstof is voor de provincie Groningen dan ook een logische volgende stap. 

Treintype

De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom. Deze reizigerstrein is van het type Alstom Coradia Ilint. Dit type rijdt al in een treindienst in Duitsland, langs Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de trein op het spoor rijdt. Engie is de leverancier van de tankinstallatie en de groene waterstof.

Slim en groen

De provincie Groningen, ProRail en Arriva hebben als doel om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot (‘zero emissie’) te laten rijden. De waterstoftrein is een mogelijkheid om dit te doen. Bovendien zijn deze zero-emissietreinen stiller dan de huidige dieseltreinen. Slim en groen dus!

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers