Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Om die groei op te vangen, moeten wij ons spoornetwerk beter benutten. Een innovatieve manier om dat te doen is de automatisch bestuurde trein. Dit wordt ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd.
ProRail voert samen met partners diverse proeven uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste proeven vonden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen.
In onderstaande video wordt de ATO-techniek uitgelegd.
De inzet van automatisch bestuurde treinen heeft veel voordelen:
ProRail voert, samen met spoorpartners, testritten uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste vijf ritten mét reizigers aan boord vond plaats in februari 2020. Elke dag reden ongeveer vijftig reizigers mee om te testen hoe zij het rijden met ATO ervaarden.
Binnen ATO zijn vier automatiseringsniveaus te onderscheiden. Hoe hoger het niveau, hoe geautomatiseerder de trein rijdt.
ATO kent de volgende vier niveaus:
ProRail voert proeven met ATO uit op niveau 2. De machinist wordt ondersteund in het preciezer laten rijden en stoppen van de trein, maar draagt zelf de volledige verantwoordelijkheid.
1 december 2022
17 maart 2022
14 oktober 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.