Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 17 maart 2022
Door Automatic Train Operation (ATO) willen we meer treinen laten rijden over het bestaande spoor. Om dit te realiseren, is er veel onderzoek nodig. Dit hebben we de afgelopen tijd gedaan in de provincie Groningen. De resultaten van dit onderzoek zijn nu beschikbaar.
De testen zijn in opdracht van de provincie Groningen en ProRail uitgevoerd, samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler. In 2019 zijn de eerste testen al gestart, deze lieten de potentie van ATO al goed zien. Naar aanleiding hiervan was er behoefte aan aanvullende antwoorden. Daarom is vervolgonderzoek gedaan, waarbij gekeken is naar rijden volgens een tijdschema, stoppen op de juiste positie langs het perron en energiezuinig rijden. Via onderstaande buttons is het rapport in het Nederlands of Engels te lezen.
Publicatie in het Nederlands (pdf)
ATO is een technologie die geautomatiseerd rijden over het spoor mogelijk maakt. Het systeem ondersteunt de machinist en neemt taken over. ATO wordt ingedeeld in verschillende niveau’s, in dit geval testen we op het tweede niveau. Dit houdt in dat het systeem het versnellen (tractie) en remmen aanstuurt. Dit is vergelijkbaar met de automatische piloot in een vliegtuig.
Door geautomatiseerd rijden kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Ook kan met ATO energie bespaard worden omdat het mogelijk is om optrekken, snelheid en remmen optimaal in te stellen. Daarnaast biedt ATO kansen om de betrouwbaarheid van het vervoer per spoor verder te verbeteren.
Tijdens het testen is geprobeerd om volgens een vooraf ingesteld schema te rijden, met de mogelijkheid om wijzigingen door te voeren tijdens het rijden. Bijvoorbeeld als een trein door vertraging achterloopt op de dienstregeling en daardoor even moet wachten op een andere trein. Het systeem probeert daarna de opgelopen vertraging goed te maken. De testen lieten zien dat dit werkt, mits de wijziging niet te laat komt.
Op dit moment wordt door middel van borden en seinen langs het spoor aangegeven waar de trein moet stoppen. Met ATO kan een trein in theorie later remmen en preciezer stoppen. Ook de testen lieten dit zien: het systeem laat de trein binnen een bandbreedte van ongeveer drie meter stoppen.
Bij een vliegtuig of in de auto zorgt een cruise-control ervoor dat er zuiniger wordt gereden. Dit heeft te maken met een meer constante snelheid van het voertuig. In theorie is dit ook het geval bij een trein met ATO. De testen lieten vooral zien dat er een daling van energiegebruik is bij verschillende instellingen. Hoeveel energie er precies wordt bespaard met ATO is helaas nog niet te zeggen.
Tot 2025 wordt in de spoorsector volop onderzoek gedaan naar ATO. Het bepalen van de exacte positie van een trein is belangrijk voor het ATO-systeem. De nieuwe treinbeveiliging ERTMS gaat hierbij helpen. Verder gaan we kijken hoe we meer inzicht kunnen krijgen in de potentiële energiebesparing van ATO.
1 december 2022
14 oktober 2021
6 oktober 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.