ProRail start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute

Nieuws

24 oktober 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De toekomst van het spoor rijdt vanaf vandaag op de Betuweroute. ProRail trapte op 24 oktober de eenjarige testfase met Automatic Train Operation officieel af op emplacement Kijfhoek. De testfase is een nauwe samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse ministeries van Infrastructuur.

Een slimmer, duurzamer en efficiënter spoor

Stel je eens voor: een trein die zelf kan rijden. Een beetje zoals een auto met cruise control – maar dan nóg slimmer. Automatic Train Operation (ATO) betekent dat de trein automatisch optrekt, remt en stopt, zonder dat de machinist alles handmatig hoeft te doen. De trein krijgt een digitale routekaart van het spoor. En computers in de trein zorgen dat hij precies op tijd rijdt en netjes stopt waar nodig. Veiligheidssystemen, zoals ERTMS, blijven altijd opletten.

Wat wordt er getest? 

Goederenvervoerder DB Cargo test gedurende een jaar de speciaal voor ATO geprepareerde locomotief. Die trekt een aantal wagons, deels verzwaard, maar in alle gevallen zonder commerciële lading. Voor het eerst worden GoA2 (semi-autonoom rijden met machinist aan boord) en GoA4 (volledig autonoom rijden met toezicht op afstand) geïntegreerd getest voor goederenvervoer. Er is altijd een testteam in de cabine aanwezig. Daarbij worden ook nieuwe technologieën zoals Remote Supervision & Control ingezet. 

Concrete voordelen

Het (semi-)automatisch rijden van treinen brengt een aantal concrete voordelen met zich mee. Namelijk:

  • Tot 20-30 procent extra capaciteit op bepaalde corridors bij volledige uitrol van GoA4. GoA4 betekent semi-autonoom rijden met een machinist aan boord.
  • Maximaal 10-15 procent minder energieverbruik, afhankelijk van traject en belading.
  • Tot 20 procent besparing op operationele kosten, door gelijkmatiger rijgedrag en minder ongeplande stilstand.
  • In de cabine van de speciaal voor ATO geprepareerde locomotief
  • Aftrap door Norbert Kahl (DB Cargo), Marina Köster (Duits ministerie), CFO Mirjam van Velthuizen en staatssecretaris Thierry Aartsen

Trots

Mirjam van Velthuizen, CFO van ProRail, is ‘ongelooflijk trots’ op deze mijlpaal. “Deze innovatie markeert niet alleen een technologische doorbraak, maar ook een nieuwe standaard voor duurzaam en efficiënt spoorgoederenvervoer. Dit is de toekomst van mobiliteit – en wij staan aan de voorhoede."

Dat vindt ook staatssecretaris Thierry Aartsen van Openbaar Vervoer en Milieu. “Dankzij innovatieve technologieën maken we het spoor veiliger, efficiënter en duurzamer. Met deze pilot laten we zien dat autonoom rijden met goederentreinen geen kwestie van morgen is, maar vandaag al werkelijkheid wordt. Zo maken we het spoor klaar voor de toekomst.”

Waarom de Betuweroute?

De testfase vindt plaats op de Betuweroute. Dit is een gesloten goederencorridor zonder overwegen, uitgerust met het treinbeveiligingssysteem ERTMS en cruciaal voor  het goederenvervoer van Duitsland naar Nederland. Dit maakt het een veilige en gecontroleerde omgeving voor grootschalige ATO-tests. 

Volgende stappen

Na de testfase volgt een uitgebreide evaluatie. De resultaten worden gebruikt voor standaardisatie en certificering van ATO-technologie. Dat gebeurt met het oog op bredere uitrol binnen Europa, waaronder de Rhine-Alpine Corridor. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.