Is de Betuwe­route de enige spoorlijn voor goederen­vervoer?

Veelgestelde vraag

De Betuwe­route is de enige 'dedicated' goederenspoorlijn in Nederland. Maar goederen­treinen mogen in Nederland op alle spoor­lijnen rijden. Dat moet wel passen qua capaciteit en wetgeving voor geluids- en gebruiksvoorwaarden van tunnels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Bepaalde routes worden meer gebruikt door goederen dan andere. Bijvoorbeeld de Brabant­route, die bij Venlo de grens passeert. Handig als de bestemming in Zuid-Europa ligt.

De Nederlandse spoorlijnen die (ook) goederen vervoeren, maken deel uit van een heel Europees netwerk van 'goederen­corridors'. Dat netwerk wordt ook in Nederland steeds verfijnder.

Bijvoorbeeld door de aanleg van extra spoor vanaf Zevenaar, waardoor de Betuwe­route beter aansluit op Duitsland. Of neem het nieuwe spoor­viaduct bij Meteren, de dubbel­sporige Zuidwest­boog. Die geeft ruimte voor een extra verbinding tussen de Betuwelijn en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers