Een overzicht : Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen over het Nederlandse spoor, over stations en ons werk. Gebruik de zoekfunctie om direct de antwoorden te vinden op jouw specifieke vragen.
Kies een onderwerp
Nu actueel
-
Wat doet ProRail tegen de Japanse duizendknoop?
ProRail bestrijdt en voorkomt waar mogelijk de verspreiding van de Japanse duizendknoop. Bestrijden en beheersen vereist een plan op maat en kan per provincie of gemeente verschillen.
Door middel van onder andere pilots proberen we de Japanse duizendknoop op de volgende manieren te beheersen en bestrijden:
- Machinaal verwijderen: we maaien minimaal eens per maand, voeren het groen veilig af naar een erkend verwerker.
- Met de hand verwijderen. Ook hierbij voeren we het groen veilig af naar een erkend verwerker.
- Chemisch bestrijden. Maar alleen als laatste redmiddel.
- Afgraven. Daarvoor graven we ten minste drie meter diep en minimaal tot twee meter vanaf de buitenranden van de plant af. Groen en grond voeren we veilig af naar een erkend verwerker.
- Afdekken. Dat moet meerdere jarig en volledig.
- Heet water.
- Elektrocutie. Dit werkt niet in één keer en wordt gedaan in combinatie met andere methoden.
- Begrazing door schapen.
- Biologische bestrijding. Hiervoor lopen verschillende pilots.
De Japanse duizendknoop kan schade veroorzaken aan onze spoorinfra. De top van de wortels van de plant zijn zacht en flexibele en kunnen door bestaande scheuren in bijvoorbeeld spoorbruggen groeien. Daarnaast kan hij woekeren in onze ballast, die daardoor onvoldoende waterdoorlatend kan worden.
-
Waarom kapt en snoeit ProRail langs het spoor?
Vallende takken en bomen op het spoor en bovenleidingen kunnen zorgen voor vertragingen, stremmingen en onveilige situaties - voor treinverkeer en reizigers. Herstel van spoor en bovenleidingen betekent bovendien een flinke kostenpost.
Daarom heeft ProRail een kap- en snoeiprogramma voor groen langs het spoor. Dat snoeien doen we 'van laag naar hoog'. Vooral in bosrijke gebieden heeft dat een positief bijkomstig effect. Want de ecologische bermen die zo ontstaan, blijken ideale foerageer- en nestelplekken voor vogels. Maar ook goede schuilplekken voor ringslangen, marterachtigen en hagedissen.
-
Wat doet ProRail tegen de reuzenberenklauw?
Volgens Europese wetgeving is Nederland verplicht de verspreiding van de reuzenberenklauw tegen te gaan. Omdat deze plant vaak langs het spoor groeit, betekent het dat ProRail een rol heeft in de bestrijding. Wij volgen bij onze aanpak het beleid van provincies en gemeenten.
De meeste toegepaste bestrijdingsmethode is het regelmatig verwijderen van de bovengrondse delen van de plant. Het kan jaren duren voordat de plant is uitgeput. Om verdere verspreiding te voorkomen worden delen van de plant afgevoerd naar een erkend verwerker en maken we materiaal en machines goed schoon.
-
Wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de Japanse duizendknoop?
Dat ligt eraan waar hij groeit. Op ProRail terrein is ProRail verantwoordelijk. Voor aangrenzend terrein, wat niet van ProRail is, is de betreffende eigenaar verantwoordelijk.
Wil je melding doen van de Japanse duizendknoop op ProRail terrein, dan kun je contact opnemen met onze afdeling publieksvoorlichting via het contactformulier. Vermeld hierbij de locatie en voeg je indien mogelijk foto's toe.