Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
We werken in 2023 meer en langer aan het spoor dan ooit tevoren. En dit brengt meer uitdagingen met zich mee dan ooit tevoren. Extra werk betekent toenemende hinder voor reizigers en omwonenden en daarbij kampen we met personeels- en materiaaltekorten die invloed hebben op onze planning.
Voor 2023 staan 20 procent meer werkzaamheden gepland dan in 2022, een jaar waarin we ook al zo'n 20 procent meer uitvoerden dan het jaar daarvoor. Als spoorbeheerder doen we er samen met de aannemers alles aan om daarbij de hinder voor reizigers en omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Maar helemaal wegnemen kunnen we die hinder niet.
Al die werkzaamheden zijn noodzakelijk om het spoor -nu en straks- veilig te kunnen blijven gebruiken. Bovendien moeten er in de toekomst meer treinen kunnen rijden.
Het is op dit moment moeilijk voor te stellen, maar over vijf tot tien jaar gaan er veel meer reizigers met de trein dan nu. Dat komt doordat de bevolking groeit. Een deel van die nieuwe inwoners van Nederland zal met de trein en ander openbaar vervoer reizen, omdat de weg zoveel nieuwe auto's niet aan kan.
Het goederenvervoer groeit nu al heel erg hard. In coronatijd nam dat met 50 procent toe. Om dat in goede banen te blijven leiden zijn spoorwerkzaamheden hard nodig. We moeten bijvoorbeeld langere wachtsporen aanleggen om andere treinen te laten passeren. En maatregelen nemen om hinder van goederentreinen voor omwonenden te beperken.
ProRail doet er alles aan om alle werkzaamheden zoals gepland door te laten gaan. Gaat werk niet door, dan kan dat grote gevolgen hebben voor noodzakelijke capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dan staan reizigers over tien jaar op een overvol perron of in een propvolle trein. Dat willen wij koste wat kost voorkomen.
Toch kan ProRail niet garanderen dat onze aannemers alle geplande werkzaamheden dit jaar uitvoeren. Dat heeft alles te maken met uitdagingen waar heel Nederland voor staat: personeelstekorten, materiaaltekorten en stikstofregels.
We zoeken continu naar oplossingen op maat om de belangrijkste werkzaamheden zo veel mogelijk door te laten gaan. Dat doen we onder meer door te prioriteren. Soms doen we dan een deel van het werk wel, maar vervangen bijvoorbeeld geen spoorstaven op de ene plek, omdat die op een andere plek belangrijker zijn om te vervangen.
Zo wegen we continu de belangen af voor het treinverkeer in het hele land: wat moeten wij doen om het treinverkeer zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen in het hier en nu. En in de toekomst.
ProRail werkt dit jaar vaker en langer op verschillende plekken op en rond spoor en station. Dat doen we om het in een goede conditie te houden en om het klaar te maken voor de toekomst. Maar er liggen uitdagingen op de loer. Denk aan tekorten (materiaal en personeel) en de stikstofcrisis. We hebben een aantal grote projecten, die impact hebben op reizigers en omwonenden, op een rij gezet.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.