Werkzaamheden op en rond Amersfoort Centraal

We werken in Amersfoort om het belangrijke knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Treinen rijden minder of helemaal niet, maar de stad blijft bereikbaar.

Lees meer

Amsterdam Centraal : Jarenlang aan het werk

Wie een oud huis heeft weet: er zijn altijd onderhoud, reparaties of zelfs een verbouwing nodig. Zo is het ook bij een monumentaal station als Amsterdam Centraal. Maar tot 2030 pakken we groots uit. En dus lopen reizigers op dit station de komende vijf jaar altijd wel ergens langs een bouwput.

Robuust en toekomstbestendig. Dat heeft bouwmanager Marcel Martens voor ogen als hij denkt aan de werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal. “We bouwen om klaar te zijn voor de komende decennia.”

Het monumentale station wordt klaargemaakt voor meer treinen en reizigers. Daarvoor pakken we perrons, reizigerstunnels en de spoorlayout aan. De spoorbruggen aan de oostkant van het station worden vervangen. Marcel is een van de bouwmanagers en bouwt met zijn team aan een ongelijkvloerse kruising op de Dijksgracht: een plek waar treinen elkaar straks makkelijker kunnen passeren. Dat betekent minder wissels, minder storingen en sneller doorrijden.

Eén radartje dat vastloopt, kan de hele planning frustreren.

Marcel Martens bouwmanager bij ProRail

Terwijl Marcel aan de vrije kruising werkt, worden de ‘spoorbakken’ en de perrons in het station één voor één aangepakt. “Het spannendst zijn de momenten dat we omschakelen naar een volgende fase: de volgende spoorbak die eruit gaat, de vrije kruising die klaar moet zijn om er spoor op te leggen... Eén radartje dat vastloopt, kan de hele planning frustreren.” 

Werken midden in de stad brengt nog andere uitdagingen met zich mee. Amsterdam Centraal ligt op een eiland. Marcel: “De logistiek vraagt bijzondere aandacht. Nieuwe bruggen, grote hoeveelheden zand: het moet allemaal aangevoerd worden. We willen de hinder beperken. Maar we weten ook dat we niet compleet overlastvrij kunnen bouwen.”

Wat?

De spoorbakken en de perrons van Amsterdam Centraal worden één voor één aangepakt. De oostelijke reizigerstunnel wordt verbreed, de vijf spoorbruggen vernieuwd en op de Dijksgracht komt een ongelijkvloerse kruising.

Waarom?

We verwachten in de toekomst een groei van 200.000 naar 275.000 reizigers per dag op station Amsterdam Centraal. Na de verbouwing kunnen door de vrije kruising meer treinen sneller het station inrijden en is er in het station meer ruimte voor reizigers.

Wanneer?

Tot november bouwen we aan het eerste deel van de vrije kruising op de Dijksgracht. Vanaf eind juni 2024 gaat de grote verbouwing in en om het station van start.

Wat merken reizigers hiervan?

De treinen rijden volgens de normale dienstregeling maar omdat er elk jaar een spoorbak uitgaat, vertrekken ze van andere perrons. Het is dus opletten geblazen. Het station Amsterdam Centraal ziet er de komende vijf jaar elk jaar anders uit.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers