Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het treinverkeer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in het openbaar vervoer moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Schiphol : Waarom maar twee kwartalen?

De stelregel is: we werken aan het spoor als er zo min mogelijk reizigers zijn. In weekenden en vakanties dus. Maar voor Schiphol gelden andere regels. Tussen april en oktober mogen bouwmanagers Johan van der Velden en Marijke de Zwart er niets plannen. Blijven over: het eerste en laatste kwartaal van het jaar. En dat betekent dag en nacht doorwerken.

Ze hebben ‘aardig wat meters te maken’ en maar een paar weken tijd. “Omdat we rekening houden met vakantiegangers, kunnen we alleen het eerste en laatste kwartaal van dit jaar werken”, legt Marijke uit.

En de puzzel wordt nóg ingewikkelder, want de bouwmanagers moeten ook rekening houden met andere Amsterdamse projecten. Op Amsterdam Centraal en bij de Zuidasdok vinden dit jaar grote werkzaamheden plaats. “Wij moeten ons materiaal en materieel per spoor naar Schiphol vervoeren, maar dat gaat niet als het er verderop uitligt. In overleg met NS moeten we dus binnen die twee kwartalen om andere klussen heen plannen.”

Voor ons en het aannemerspersoneel is het een slijtageslag.

Johan van der Velden bouwmanager bij ProRail

Ervaren bouwmanagers Marijke en Johan weten dat je bij een groot project, jaarlijks gemiddeld tien weekenden ‘buiten loopt’. Het is nu februari en ze hebben dat er al op zitten. “Eind 2023, begin 2024 zaten we ruim tweeënhalve maand onder de grond”, zegt Johan. “Nu hebben we een 21-daagse buitendienststelling waarin we dag en nacht doorwerken. Dan een gewoon weekend, vijf dagen dagwerk, een weekje vakantie en weer een tweeweekse. Enzovoorts. Voor ons en het aannemerspersoneel is het een slijtageslag.” Maar wel één waar Johan en Marijke samen met vreselijk veel plezier aan werken. “Waar ik tegen opzie? Niks. Daar is dit werk veel te leuk voor.”

Wat?

In de spoortunnel van Schiphol wordt het spoor vernieuwd: er komen nieuwe wissels, bovenleiding en het perronspoor wordt verhoogd. Intussen wordt station Schiphol Airport verbouwd.

Waarom?

In de toekomst moeten er meer treinen door de Schipholtunnel rijden. Het spoor wordt klaargemaakt voor de komende 40 jaar. En station Schiphol Airport wordt zó ingericht dat het veilig meer reizigers kan verwerken.

Wanneer?

Het eerste en laatste kwartaal van 2024.

Wat merken reizigers hiervan?

De spoortunnel bevat twee buizen. Werken we, dan is er maar één buis beschikbaar. In het eerste en laatste kwartaal van dit jaar zijn er meerdere periodes waarin er minder treinen rijden.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers