De Doorbouwers #5: Tijd als grootste vijand

Goed onderhoud is essentieel. Ook of misschien wel juist tijdens de coronacrisis. Gelukkig bleef onze grens afgelopen weken open en kon het Duitse Vossloh Rail Services (VRS) gewoon hun freeswerk uitvoeren. Nou ja, gewoon? Ook bij het nachtelijke spoorherstel moeten de coronaregels worden nageleefd. In deze laatste aflevering van ‘De Doorbouwers’ zie je hoe dat gaat. Kijk je mee?

De Doorbouwers #5: Tijd als grootste vijand

Liever nu dan later

'We weten dat schades doorgroeien naarmate de treinen er vaker overheen rijden,’ vertelt Matthijs Doesburg, contractmanager spoorstaafonderhoud bij ProRail. Des te belangrijker om snel onderhoud uit te voeren. Daarom werkte Vossloh Rail Services (VRS), in samenwerking met faciliterend aannemer VolkerRail, aan het spoor bij station Deurne. Dat gebeurde in het holst van de nacht van 16 op 17 juni. ‘Dit onderhoud is nodig om de infrastructuur intact te houden,’ legt René Palatz van VRS uit. ‘Nu repareren is bovendien een stuk goedkoper dan later een nieuw spoor aanleggen.’

Freestrein

'Als het herstel te laat wordt uitgevoerd, wordt het spoor afgekeurd en moet je grootschalig gaan vernieuwen. Dat is veel duurder, levert reizigershinder op en is slecht voor onze duurzaamheidsambities. We onderhouden dus liever wanneer het kan, dan dat we moeten vernieuwen,' legt Matthijs uit. De reparatiewerkzaamheden gebeuren met een bijzonder soort trein; de freestrein. 'Deze Duitse mannen zijn echt toegewijd aan deze freestreinen.' Aan hen kun je het frezen dus wel overlaten, maar wat doen ze dan precies?

Spoortunnels en grotere schade

Elk stuk spoor wordt één of twee keer per jaar geslepen door een slijptrein. Dit noemen we cyclisch onderhoud. In gevoelige spoortunnels en bij grotere schade kiezen we niet voor slijpen, maar voor frezen als alternatieve bewerkingsmethode. Frezen is bij uitstek de juiste methode om schades uit het spoor te verwijderen die ontstaan op het contactvlak tussen treinwiel en de spoorstaaf. Bij slijpen wordt ongeveer 0,2 tot 0,5 millimeter per cyclische slijpgang verwijderd, bij frezen is kan tot wel 3 millimeter verwijderd worden. 

Spooronderhoud

Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa. ProRail zorgt voor een veilig en duurzaam spoor dat voldoet aan de vraag van de toekomst. Samen met erkende spooraannemers onderhouden en vernieuwen wij daarom continu spoor, wissels en stations.

Het spoor gaat door 

In videoserie 'De Doorbouwers' zie je spooraannemers en collega’s aan het werk bij spoorwerk. Om het spoor in goede conditie te houden. Voor minder treinen nu, maar voor meer treinen in de toekomst. Alle afleveringen staan op het YouTube-kanaal van ProRail

Gepubliceerd op