ProRail en NS: Goede ochtendspits 1e testdag

Nieuws

6 september 2017

De eerste ochtendspits tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven is goed verlopen. Sinds vanochtend kunnen reizigers zes keer per uur tussen deze steden de trein pakken. Reizigers op dit traject hoefden minder lang te wachten. De drukte was vergelijkbaar met een normale werkdag, op de perrons rustig. ProRail schreef wel meerdere boetes uit en gaf verschillende waarschuwingen aan weggebruikers bij overwegen.

Voorbereiding op nieuwe dienstregeling

Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Daarom zijn ProRail en NS de test met meer treinen gestart op de woensdagen, een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december. Vanaf dat moment kunnen treinreizigers op dit traject élke dag iedere tien minuten de Intercity nemen. Hierdoor hoeven reizigers minder lang te wachten en biedt NS in totaal 15% meer (zit)plaatsen.

Surveillances, hekwerk en snel herstel

De incidentbestrijders van ProRail surveilleren tijdens de testdagen extra langs het spoor en houden handhavingsacties bij de overwegen. Op een aantal overwegen zet ProRail verkeersregelaars in en worden camera’s geplaatst. Dat doen we om zoveel als mogelijk spoorboomduiken bij overwegen te voorkomen en spoorlopers tegen te houden. Vanuit de Meldkamer Spoor van ProRail wordt de spoorlijn extra in de gaten gehouden. ProRail schreef vanochtend vier boetes uit en gaf verschillende waarschuwingen aan weggebruikers.

Snel herstel

Monteurs zullen een eventuele storing zo snel mogelijk verhelpen. Daarnaast zet ProRail vandaag ook sleeplocomotieven klaar in Utrecht en Den Bosch om eventueel gestrande treinen zo snel als mogelijk weg te halen en de spoorweg weer vrij te maken.

Uitbreiding infrastuur

ProRail is al langer bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding voorafgegaan. ProRail heeft veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om spoorverdubbeling op een groot deel van het traject, het aanleggen van nieuwe sporen, het vervangen van overwegen door tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen, zoals op Utrecht Centraal de afgelopen jaren is gedaan. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: Dit werk verzette ProRail om meer treinverkeer mogelijk

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers