Start omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam

ProRail start deze week met een omvangrijk spoorproject tussen Rijswijk en Rotterdam. Van vrijdag 22 tot en met zondag 24 november beginnen we op vijf locaties tegelijkertijd met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Dit project gaat vijf jaar duren en is noodzakelijk om meer treinen te laten rijden op dit traject. Zo vangen we de snelle reizigersgroei van de komende tientallen jaren op.
Overzicht traject Den Haag - Rotterdam

Spoorverdubbeling

Tussen Rijswijk en Delft Zuid verdubbelen we het spoor over een afstand van bijna vijf kilometer: van twee naar vier sporen. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is spoorverdubbeling niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen. 

Veiliger door nieuwe spooronderdoorgang

In Rijswijk bouwen we bovendien een nieuwe spooronderdoorgang. Ook halen we de bestaande overweg weg. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. De spoorbrug op de grens van Rijswijk en Delft vervangen we door een brug die geschikt is voor vier sporen.

Station Delft breiden we uit met twee nieuwe sporen en een perron. Station Delft Zuid vernieuwen we volledig en bouwen we om tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van dit station.

Tientallen projecten

Het traject Rijswijk – Rotterdam  omvat een projectgebied van zo’n zestien kilometer. Samen met onder meer Strukton, VolkerTunnel Delft en Heijmans voert ProRail in vijf jaar tijd tientallen werken uit. Zo zorgen we ervoor dat er vanaf 2025 meer treinen kunnen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Raadpleeg de reisplanner

Vanaf vrijdag 22 november is de eerste treinvrije periode die nodig is om het werk uit te voeren. Door de werkzaamheden rijden er van vrijdag 22 november tot en met zondag 24 november geen treinen tussen Den Haag Centraal/Den Haag Laan van NOI en Rotterdam. NS zet bussen in. Raadpleeg de reisplanner voor vertrek.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Het project PHS Rijswijk - Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit ministerie financiert het project, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.

Gepubliceerd op