1 miljoen kilo beton schuiven op Amsterdam Zuid
Nieuws
Een dag eerder dan gepland, werd het laatste dakdeel boven de reizigerspassage van station Amsterdam Zuid geschoven. Dat gebeurde op 28 juli. En daarmee liggen alle metrosporen nu bijna op de juiste hoogte.
Militaire precisie
Het was een bijzonder gezicht, afgelopen maandag om 9.00 uur. Wie vanaf het metro- of treinperron bij spoor 4 door de bouwhekken keek, zag daar een betonnen kolos van 100 meter lang en 4 meter breed langzaam verschuiven. Hoe verplaats je zo’n enorm gevaarte? Dat weet Jeroen Monnik, bouwmanager bij ProRail: “In vier dagen tijd bouwden we een schuifbaan van gele stalen liggers, waarop we vijf hydraulische vijzels bevestigden. Zo werd het dakdeel uiteindelijk in een paar uur tijd naar zijn plek geduwd. Dat gebeurde met militaire precisie, stukje voor stukje, over een afstand van 16 meter.”
Afbouwen
Nu het dakdeel op z’n plek ligt, moet hij nog op de juiste hoogte komen. Ook bouwen we de kappen boven de Minervapassage weer terug. Dat gebeurt op 1 en 2 augustus. Dan is ook voor de laatste keer de passage afgesloten. Houd dus rekening met extra (omloop)tijd. Vervolgens bouwen we het metrospoor weer terug. De metro kan hier vanaf 25 augustus weer overheen rijden.
Nog meer te doen
We werken nog heel wat jaren aan het nieuwe station Amsterdam Zuid. Dat doen we omdat het aantal reizigers verdrievoudigt. Je kunt de werkzaamheden live volgen via de webcams van Zuidasdok. Meer informatie over dit project lees je op onze projectpagina.