1200 ton beton verschuiven in Rijswijk

ProRail werkt in het weekend van 8 tot en met 10 mei samen met Strukton aan een grote ‘schuifoperatie’ in Rijswijk. Een betonnen kolos van 1200 ton wordt met hydraulische cylinders onder het spoor geduwd en vormt daarmee het dak van een nieuwe spooronderdoorgang.

De nieuwe spooronderdoorgang in Rijswijk verbindt straks nieuwe woonwijken aan weerskanten van het spoor. Overweg ’t Haantje kunnen we dan afsluiten. Dat is veiliger, en zorgt voor een betere doorstroming.

PHS Rijswijk-Rotterdam

De werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam. Een project om het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam aan te passen zodat er op dit traject meer treinen kunnen rijden; per richting acht intercity’s en zes sprinters. Dan hoef je niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.

Webcam

Live meekijken met de werkzaamheden kan via de webcam. Het inschuiven start op zaterdagmorgen 9 mei rond 07.00 uur en duurt ongeveer tweeëneenhalf uur.

Verderop op het traject

We zijn in het weekend op meer plekken aan het werk. Zo werken we verder aan de spoorbrug over de Kerstanjewetering, waar we in het weekend van 18 en 19 april twee nieuwe brugdelen succesvol hebben ingehesen . Op Delft Campus brengen we funderingspalen en damwanden aan in het spoor, ter voorbereiding op een vergelijkbare inschuifoperatie van een spoordek op 20 en 21 juni.  

Reizen met de trein

Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Den Haag Hollands Spoor en Schiedam. NS zet bussen in. Vanwege de landelijke maatregelen rond het coronavirus geldt momenteel: reis alleen als het echt moet. Ga goed voorbereid op reis en plan uw reis kort voor vertrek. Kijk op www.ns.nl. Of raadpleeg 9292 voor een reisadvies op maat, via www.9292.nl of telefonisch 0900-9292 (€0,90 eurocent per minuut).

Gepubliceerd op

Samen veilig doorwerken

Bij de werkzaamheden tijdens de coronacrisis volgen de aannemers van ProRail het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de bouw- en technieksector is vastgesteld. ProRail is voortdurend in gesprek met spooraannemers om te kijken hoe de werkzaamheden aan het spoor zoveel mogelijk en zo veilig mogelijk door kunnen gaan. Daarbij kijken we samen naar de inzet van personeel, aanvoer van materieel en de tijdige levering van hygiënische middelen.