2016: het jaar van spoorvernieuwing

Het jaar van de grote spoorvernieuwing, zo gaat 2016 de boeken in. Nieuw spoor bij Amsterdam Centraal en Schiphol. Compleet vernieuwde emplacementen rond Utrecht Centraal en Assen. Mooie nieuwe stations in Utrecht, Tilburg, Breda, Den Haag, Eindhoven en Harderwijk. Eigenlijk te veel om op te noemen.

2016 in beeld

Meer treinen

Ondanks het toch al druk bereden Nederlandse spoor konden we meer treinen inplannen voor de 30 reizigers- en goederenvervoerders die we bedienen. Er zijn ten opzichte van 2015 twee miljoen meer treinkilometers gemaakt door vervoerders.

Dankzij nieuwe infrastructuur en goed onderhoud is ons spoor betrouwbaarder geworden. De daling van het aantal technische storingen zette in 2016 verder door. En de hersteltijd na storingen is korter geworden. Wat betreft het reizigersvervoer hebben we in 2016 een goede punctualiteit gerealiseerd: 89,4% van de treinen reed op tijd. Lees meer over onze prestaties in ons jaarverslag 2016.

Financiën

De uitgaven voor beheer, onderhoud en vervanging lagen in 2016 op koers. Na een aantal jaren van onderbesteding, toen we minder onderhoudswerk konden uitvoeren dan we hadden beloofd en gepland, hebben we in 2016 juist meer geld aan onderhoud uitgegeven. De grote vernieuwingsslag op het spoor met de bouw van nieuwe stations heeft zijn piek gehad en daarmee is er ook meer ruimte voor onderhoudswerkzaamheden. De balans slaat sinds 2017 meer uit naar onderhoud in plaats van nieuw spoor en stations.

Ongevallen overwegen

Het was het niet alleen een succesjaar. In 2016 werden we helaas geconfronteerd met twee ernstige ongevallen, op overwegen bij Dalfsen en Winsum. De veiligheid op en rond overwegen is een veel besproken onderwerp. ProRail is een voorstander van zo min mogelijk overwegen. Het andere verkeer gaat bij voorkeur via een ongelijkvloerse kruising onder of over het spoor heen. We kennen in Nederland op dit moment nog twee soorten overwegen: bewaakte en onbewaakte overwegen. Van de onbewaakte overwegen willen we zo snel mogelijk af. Die moeten worden opgeheven, of volledig worden beveiligd.

Ook op trajecten waar we met meer treinen per uur gaan rijden worden overwegen in toenemende mate een obstakel. Ongevallen hebben een enorme impact op slachtoffers en hun families, reizigers, weggebruikers, omgeving en rijdend personeel. Hierin past ook dat wij gevaarlijk gedrag rondom het spoor zoveel mogelijk willen voorkomen. Breng jezelf en anderen niet in gevaar, is onze boodschap. Met campagnes via social media wijzen we weggebruikers daar op.

Prestatieafspraken

Ieder jaar maken wij prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zo spraken we af hoe hoog het percentage moet zijn van treinen die op tijd rijden.
De prestaties 2016 op een rij:

Treinpunctualiteit reizigersverkeer – 89,4% (bodemwaarde: 87,0%)
Treinpunctualiteit regionale series – 94,1% (bodemwaarde: 92,4%)
Treinpunctualiteit HSL-producten – 78,6% (bodemwaarde: 80,0%)
Reizigerspunctualiteit HRN – 91,3% (bodemwaarde: 90,0%)
Treinpunctualiteit goederenverkeer – 73,7% (bodemwaarde: 80,0%)
Geleverde treinpaden – 98,1% (bodemwaarde: 97,5%)

Goederen

Verladers en vervoerders gaven aan meer gebaat te zijn bij meer flexibiliteit, meer capaciteit op het spoor en een groene golf voor goederentreinen. Uit ervaring blijkt dat zij meer hechten aan marktconforme aankomstpunctualiteit in verband met overslag van de vervoerde goederen, dan aan een aankomstpunctualiteit die wordt gemeten op drie minuten. We zijn met het ministerie van Infrastructuur en Milieu in gesprek over een alternatieve prestatieafspraak gericht op het goederenvervoer.

HSL

Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de Hogesnelheidslijn (HSL) kan beter. Samen met NS heeft ProRail een projectgroep ingericht die er de schouders onder zet om een aantal problemen op de HSL zo goed en zo snel mogelijk op te lossen. Er is een aanpak ontwikkeld om strandingen van treinen, die geregeld ontstaan door wisseling van voltages tussen de HSL en het reguliere net, zo snel mogelijk op te lossen. Daarnaast werken we aan een structurele oplossing van deze problematiek. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: verbeteraanpak HSL.   

Duurzaamheid

Het vervoer per spoor is een van de meest duurzame vormen van mobiliteit. Wij zijn constant bezig om dit nog duurzamer te maken. Inkoop van groene stroom bijvoorbeeld. Of stations voorzien van energiezuinige ledverlichting, die we ook nog eens kunnen dimmen op het moment dat het stil is op stations. We onderzoeken of we energie kunnen besparen door de spanning op de bovenleiding te verhogen naar 3kV. We doen dat samen met vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

ProRail Vernieuwt

Niet alleen het spoor buiten is vernieuwd. ProRail zelf ondergaat ook grote veranderingen. Onder leiding van een nieuwe Raad van Bestuur en een Executive Committee zetten bijna 4.000 medewerkers zich dagelijks in om het vervoer per spoor beter te maken. De vraag naar mobiliteit zal de komende jaren flink toenemen. Niet alleen uitbreiding van het aantal sporen en vernieuwing van stations zijn belangrijk, innovatie speelt daarbij een grote rol: slimme vindingen om de capaciteit van het spoor te vergroten, duurzamer en tegelijk nog veiliger te maken.

Gerelateerde onderwerpen