Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 19 augustus 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:51 uur
ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim dertig reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Op 15 december 2019 gaat deze nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? Dankzij een nieuw planningssysteem kunnen we de ruimte nog beter benutten.
Ieder jaar is het een grote puzzel om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen. In totaal dienden 34 reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in.
De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
De vervoerders nemen onze nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Vervolgens communiceren zij de exacte vertrek- en aankomsttijden naar de reizigers.
Sinds dit jaar verdelen we de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per zes seconden te plannen. Voorheen ging dat per minuut. Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor.
Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.
In 2018 deden we al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft onze verkeersleiding verschillende scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzochten we wat de invloed van de langere treinen is op overwegen en welke andere knelpunten er kunnen zijn als treinen van die lengte door Nederland rijden.
20 november 2020
8 juli 2020
20 september 2019
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.