‘ProRail moet beter zicht krijgen op onderhoudsstaat sporen Kijfhoek’

ProRail moet beter zicht krijgen op de onderhoudsstaat van de sporen op goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na onderzoek. ProRail heeft daarvoor een zogenoemde last onder dwangsom (LOD) ontvangen van ILT.
Emplacement Kijfhoek

Volste aandacht

Emplacement Kijfhoek heeft de volste aandacht van ProRail en ProRail werkt met man macht om de situatie op Kijfhoek te verbeteren. Op dit emplacement speelden de afgelopen jaren verschillende complexe problemen. ProRail werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeenten en de spoorgoederensector intensief aan oplossingen voor de korte en de lange termijn. Afgelopen juni zijn staatssecretaris van Veldhoven, de burgemeester van Zwijndrecht en de CEO van DB Cargo ook zelf een kijkje komen nemen op het emplacement.

Extra inspanningen

ProRail heeft kennisgenomen van de LOD en de resultaten van het onderzoek. Wij zijn hierover constructief in gesprek met de ILT. Wij bereiden een inhoudelijke reactie voor. Daarnaast zijn wij volop bezig met een verbetertraject. Ook is het onderhoudscontract op Kijfhoek geactualiseerd. Sinds april werken we keihard samen met de aannemer aan het verbeteren van de kwaliteit van de spoorinfrastructuur op het goederenemplacement. Het zal de komende jaren veel extra inspanningen vergen om de situatie rondom het emplacement Kijfhoek op orde te brengen. De verwachting is dat dit onderzoek en de gesprekken hierover hieraan zullen bijdragen.Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

 

Gepubliceerd op