Groot onderhoud emplacement Kijfhoek

Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek is het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. Inmiddels is Kijfhoek 40 jaar oud. En is het toe aan grootschalig onderhoud. Dat gaan we de komende jaren doen.
Werkzaamheden Kijfhoek
Werkzaamheden Kijfhoek

Kijfhoek: sorteercentrum voor treinen

Een sorteercentrum voor treinen, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagens met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagens. Bij Kijfhoek, het beginpunt voor de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa.

Heuvelsysteem moderniseren, sporen vervangen

De sporen van Kijfhoek worden intensief gebruikt: dagelijks worden zo’n 600 - 700 wagens ‘geheuveld’. Daarnaast worden tientallen passerende treinen kortdurend opgesteld. Om te garanderen dat we treinen efficiënt kunnen blijven samenstellen, is groot onderhoud noodzakelijk. Het heuvelsysteem kwam eind jaren ’90 in gebruik en is inmiddels aan vernieuwing toe. Daarnaast gaan we de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek vervangen. Op deze manier maken we Kijfhoek ‘toekomstproof’ en kan het emplacement weer een flinke tijd mee.

Planning

In april 2017 startten we met de werkzaamheden. We begonnen met het vervangen van een aantal sporen en wissels. Vervolgens gaan we zoals het er nu naar uitziet in 2021 tot 2023 het heuvelsysteem vernieuwen, plus nog meer sporen en wissels.

Emplacement Kijfhoek is in beheer van ProRail.

Wist je dat…

  • In een rijtuig worden reizigers of post vervoerd, in een wagen alleen goederen.
  • Diesellocomotieven moeten af en toe tanken. Ook dat kan op Kijfhoek.
  • Iemand die op het heuvelperron de koppelingen van de rijtuigen 'loswipt' heet een knuppelaar.

Wat is 'heuvelen'?

Een trein die Kijfhoek komt binnenrijden, bevat vaak wagens met verschillende bestemmingen. Een deel moet bijvoorbeeld naar Duitsland, en ander deel naar België. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier zorgen we ervoor dat alle wagens gesorteerd worden naar de juiste bestemming gaan. Dit heet ‘heuvelen’.

Hoe werkt het? Op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagens los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagens niet te hard rollen en netjes op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier; Kijfhoek is hier uniek in.

Documenten

Planning

  • 2017: vernieuwing sporen en wissels
  • 2018-2020: vernieuwing heuvelsysteem

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Kijfhoek en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact