Het emplacement Kijfhoek

Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek is het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.
Werkzaamheden Kijfhoek

Kijfhoek: sorteercentrum voor treinen

Een sorteercentrum voor treinen, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagens met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagens. Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier zorgen we ervoor dat alle wagens gesorteerd worden en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’.  

Heuvelen: hoe werkt dit?

Heuvelen werkt als volgt: op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagens los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagens niet te hard rollen en op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek. 

Integraal verbeterprogramma Kijfhoek

Gebeurtenissen die in de zomer van 2018 hebben plaatsgevonden zijn aanleiding geweest om voor Kijfhoek een Integraal manager aan te stellen en een integraal verbeterprogramma in te richten. Binnen het verbeterprogramma ligt de focus op het verbeteren van de veiligheid, maar ook op de relatie met de omgeving en de samenwerking met betrokken partners. 

Een programmateam werkt samen met de betrokken afdelingen en ketenpartners aan diverse verbeterinitiatieven. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  • Verbeteren proces van werkplekbeveiligingsinstructie 
  • Onderzoek naar werking van remsystemen
  • Afstemmen van operationele processen en procedures
  • Operationele sturing en verbetercultuur
  • Inrichting terreinbeheer
  • Implementeren van innovaties

Groot onderhoud Kijfhoek

De sporen van Kijfhoek worden intensief gebruikt. Groot onderhoud is noodzakelijk om te garanderen dat we treinen efficiënt kunnen blijven samenstellen. Het heuvelsysteem kwam eind jaren ’90 in gebruik en is inmiddels aan vernieuwing toe. Daarnaast gaan we de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek vervangen. Met deze grootschalige vernieuwingen, van zowel het technische systeem als de infrastructuur buiten, werken we aan een veilig, efficiënt en betrouwbaar emplacement Kijfhoek voor de toekomst.

In april 2017 zijn we gestart we met de werkzaamheden aan de sporen en wissels. In de tweede helft van 2019 wordt het volgende deel van sporen en wissels vervangen.

De vernieuwing van het heuvelsysteem was afgelopen jaren in voorbereiding. De aanbesteding is eind 2018 tijdelijk aangehouden. Zo kunnen we inspelen op inzichten uit de technische- en veiligheidsonderzoeken naar aanleiding van de gebeurtenissen in de zomer van 2018. Een projectteam doet een review op de scope en stelt een nieuwe planning op. 

Wist je dat…

  • Emplacement Kijfhoek in beheer is van ProRail. 
  • In een rijtuig worden reizigers of post vervoerd, in een wagen alleen goederen.
  • Diesellocomotieven moeten af en toe tanken. Ook dat kan op Kijfhoek.
  • Iemand die op het heuvelperron de koppelingen van de rijtuigen 'loswipt' heet een knuppelaar.

Documenten

Planning

  • 2017: vernieuwing sporen en wissels
  • 2018-2020: vernieuwing heuvelsysteem

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Kijfhoek en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact