Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Dit weekend is het weer zover: de zomertijd gaat weer in en dat betekent dat overal in Nederland de klokjes in de auto, op de oven en op het nachtkastje weer een uurtje vooruit worden gezet. Ook op stations staan duizenden klokken die verzet moeten worden.
Net als met bijna alle andere moderne klokken, gebeurt dit bij de stationsklokken automatisch. Dit vertelt Martijn Danse, directeur Conclusion ForeyT. Dat bedrijf is een specialist in de aansturing van reisinformatieschermen en klokken op het station. ProRail beheert zo’n 3500 stationsklokken in het hele land.
“Daarvan zijn ongeveer 1850 klokken gekoppeld aan de schermen met reisinformatie. Er zijn ook 1640 vrijstaande klokken. Dit zijn klokken die vaak op palen staan, onder de perronkap hangen of goed zichtbaar aan de gevel van een station zijn aangebracht”, aldus Martijn.
Het verzetten van de klok is niet zo’n spannend proces. Martijn: “Elk jaar rond deze tijd krijg ik weer de vraag ‘hoe zorgen jullie er nou voor dat al die klokken een uur verzet worden?’ Nou zijn wij hier zes jaar geleden voor aangesteld en is er nog nooit iets fout gegaan. Het merendeel van de klokken wordt aangestuurd door een centrale pulsgever. Hier zit de zomertijd en de wintertijd eigenlijk tot in het eind der tijden al ingebouwd.”
“Wij hoeven hier eigenlijk niks meer aan te doen. Dus om 3 uur ’s nachts krijgen al deze klokken een signaal door dat ze een uur vooruit moeten draaien. Een klok kan nooit achteruit draaien, dus als je bij het ingaan van de wintertijd om 3 uur ’s nachts op het station bent, zou je de klok 23 uur vooruit kunnen zien draaien.”
Wij hier zes jaar geleden voor aangesteld en er is nog nooit iets fout gegaan.
Hoeveel onderhoud hebben deze klokken nodig? “We hebben ongeveer dertig meldingen per maand, dus dat is één klokstoring per dag”, vertelt Martijn. “We hebben heel bijzondere dingen aangetroffen in klokken: vogelnesten, aquaria. Een klok is in principe waterdicht, maar als een klok alleen aan de onderkant waterdicht is, ontstaat er dus een mooi bad. Onze reparateurs kwamen dus letterlijk weleens met een nat pak thuis. Verder is ProRail bezig met een groot vervangingsproject, om oude klokken te vervangen. De meeste klokken zijn namelijk al meer dan dertig jaar oud.”
16 april 2021
8 april 2020
3 oktober 2019
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.