Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail en de gemeente Winterswijk hebben donderdag 17 december overeenstemming bereikt over de aanpak van elf niet actief beveiligde overwegen (NABO’s). Daarmee is de gemeenteraad akkoord gegaan. Het akkoord is een belangrijke stap in het veiliger maken van het trein- en wegverkeer in de omgeving van Winterswijk.
Op twee locaties vervangen we de gevaarlijke openbare onbeveiligde overweg voor een beveiligde overweg. De overige openbare onbeveiligde overwegen worden gesloten. We beginnen met de gemeente aan de planuitwerking voor een voetganger- en fietsersstunnel bij de Greversweg.
Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur van ProRail: “Ik ben zeer verheugd met dit akkoord, waarmee we in de herfst van 2021 elf onbeveiligde overwegen kunnen sluiten. Dat is een enorme stap in de verbetering van de veiligheid op het gehele spoortraject.”
Dit is een enorme stap in de verbetering van de veiligheid op het gehele spoortraject.
ProRail is voorstander van een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de oplossing voor de aanpak van overwegen in samenhang en passend in een gebied wordt gevonden. Binnen Winterswijk doet zich de mogelijkheid voor om zes particuliere NABO’s in een totaalplan met de bovengenoemde vijf openbare NABO’s aan te pakken.
Voor de particuliere NABO’s vinden nog afrondende gesprekken plaats met de rechthebbenden. In dit integrale maatregelenpakket worden alle onbeveiligde overwegen in de gemeente Winterswijk ineens aangepakt en kan dit kosteneffectief aanbesteed en uitgevoerd worden. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Winterswijk en provincie nemen ieder een deel van de kosten op zich.
ProRail en het ministerie streven naar nul dodelijke slachtoffers en pakken daarom met de hoogste prioriteit de openbare en openbaar toegankelijke NABO’s aan. Bij elke NABO moet de gebruiker op eigen waarneming inschatten of het veilig is om het spoor over te steken, en dat is niet meer van deze tijd, met steeds stillere maar ook snellere treinen. Daarmee is een NABO altijd gevaarlijk en is een ongeval bijna altijd fataal voor de overweggebruiker. Daarom willen we voor 2024 in ieder geval alle openbaar toegankelijke NABO’s opgeheven hebben.
16 november 2023
15 augustus 2023
14 juli 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.