Almere krijgt een station dat past bij de stad
Nieuws
Over ruim een jaar heeft Almere een comfortabel station dat bij deze jonge en groeiende stad past. Maandag 5 oktober start de grondige verbouwing die ervoor moet zorgen dat de hal ruimer wordt, er nieuwe winkels komen en twee bewaakte fietsenstallingen komen, en dat de perrons nieuwe wachtruimten krijgen met houten banken. ProRail, NS, de gemeente Almere en de provincie Flevoland maken hiermee het station klaar voor de toekomst.
Goed station belangrijk voor spoor en stad
Het huidige station is toe aan een grondige vernieuwing en moet over ruim een jaar een prettige plek zijn om te komen en te verblijven. Daarom wordt de stationshal breder en overzichtelijker en komen er nieuwe winkels. Daarnaast worden er twee nieuwe bewaakte fietsenstallingen gebouwd en nemen we het busstation ook onder handen. De perrons maken we overzichterlijker door ze opnieuw in te richten. Er komen nieuwe wachtruimten met houten banken, windschermen en beplanting.
Regiodirecteur Harro Homan van ProRail: “Een ruim en comfortabel station dat goed bereikbaar is en in een aantrekkelijke omgeving ligt, stimuleert het reizen met de trein. Maar andersom maakt een prettig station een stad ook aantrekkelijker en beter bereikbaar. Zeker voor een groeistad als Almere is dat belangrijk. Het aantal inwoners neemt ieder jaar toe en de ambities als het gaat om wonen, werken en leven voor de komende jaren liggen hoog. Het is goed dat we samen met alle partners station Almere Centrum nu gaan klaarmaken voor de toekomst.”
Belangrijk station aan nieuwe snelle verbinding
Wethouder Maaike Veeningen van Ruimtelijke Ontwikkeling vult aan: “De vernieuwing van de stationsomgeving geeft een impuls aan de transformatie van de binnenstad. Het stations is dé toegangspoort voor reizigers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar Almere komen en daarmee één van de belangrijkste entree van onze stad. De vernieuwing past naadloos in onze strategie om het stadscentrum levendiger en aantrekkelijker te maken. Net als de 7 andere pleinen in de stad krijgt het stationsplein een metamorfose waarin plek is voor wonen, winkels, uitgaan, cultuur, recreatie en meer groen.”
Almere Centrum wordt een belangrijk station aan de nieuwe snelle verbinding tussen het Noorden en de Randstad. NS start in 2023 een rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam - via Amsterdam Zuid - naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Reizigers rijden op die route met de nieuwe snelle Intercity (ICNG), die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn (HSL) rijdt en met 160 km/h over de Hanzelijn. Almere Centrum is nu al het grootste station aan de Flevolijn en heeft op die manier een centrale rol in het openbaar vervoer van de stad.
De vernieuwing van de stationsomgeving geeft een impuls aan de transformatie van de binnenstad.
Sebastiaan de Wilde, directeur stations bij NS: “Station Almere Centrum is een station met unieke architectonische elementen, zoals de bijzondere kapconstructie. Die unieke elementen willen we graag behouden maar we kunnen er niet omheen dat het station een kind is van zijn tijd. Het is logisch dat we na ruim 30 jaar toe zijn aan een grondige verbouwing. Dat betekent uitbreiding van fietsenstallingen en OV-fietsen, dat we de technische staat van het station verbeteren en dat de hal een mooie upgrade krijgt met passende voorzieningen voor de reizigers. Zodat Almere Centrum een plek wordt waar reizigers graag komen, van vroeg tot laat.”
Flevolijn
Station Almere Centrum ligt aan de Flevolijn. Die lijn is in 1982 aangelegd om Almere en Lelystad - de twee nieuwe steden in de Flevopolder - te verbinden met de Randstad. Het station werd geopend in 1987. Momenteel is Almere is de achtste gemeente van Nederland met ruim 200.000 inwoners. In de komende twintig jaar komen daar naar verwachting nog tienduizenden burgers bij. Voor de coronacrisis telde het station bijna 30.000 in- en uitstappers per dag.
De verbouwing van het station is een samenwerking tussen gemeente Almere, Provincie Flevoland, ProRail en NS.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Werkzaamheden Wierden lopen uit door hevige regenval
10 oktober 2024
-
ProRail voorbereid op grote werkzaamheden Derde Spoor in Duitsland
10 oktober 2024
-
Werkzaamheden bij Station Schiedam Centrum gaan verder
9 oktober 2024