Baanstabilisatie tussen Culemborg en Geldermalsen

Nieuws

Gepubliceerd op 25 februari 2022

Een stabiele baan is essentieel voor de functionaliteit van het spoor. Op de A2-corridor tussen Culemborg en Geldermalsen is die stabiele baan er momenteel niet. Om het 4,5 kilometer lange traject functioneel (beschikbaar en veilig) te houden en klaar te maken voor de toekomst vindt er dit jaar groot onderhoud plaats. Tijdens twee buitendienststellingen gaat ProRail de stabiliteit van de baan op een van de drukst bereden tracés van Nederland herstellen. Een grote en belangrijke klus. “De urgentie is hoog”, zegt projectmanager Martijn Smulders van ProRail.

Slappe bodem

De bodem waarop het spoor ligt is instabiel en dat betekent dat treinen er al geruime tijd niet harder mogen rijden dan 100 kilometer per uur. “Deze snelheidsbeperking is in oktober 2018 opgelegd na onderzoek van Movares. Het probleem is dat het spoor niet genoeg afwatert in combinatie met een slappe bodemlaag eronder. Er blijft te veel water in de baan staan., waardoor het spoor een deel van zijn draagkracht verliest. Er ontstaan verzakkingen, daardoor is de baan niet meer stabiel en kunnen treinen niet de gewenste snelheid rijden”, legt Smulders uit.

Tussen Culemborg en Geldermalsen is  er momenteel geen stabiele baan (foto: Ab Donker)
Tussen Culemborg en Geldermalsen is er momenteel geen stabiele baan (foto: Ab Donker)

PSS-laag

Om die beperkingen te voorkomen gaan we de ondergrond vernieuwen. “We gaan een nieuw fundament onder het spoor aanbrengen. Dat fundament bestaat uit een 30 centimeter dikke PSS-laag. Dat is een heel fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt.” Deze PSS-laag verbetert de draagkracht en zorgt, in combinatie met een drainagesysteem, voor de juiste afwatering van het regenwater.

Die PSS-laag wordt door aannemer Swietelsky op een bijzondere manier aangebracht, namelijk met de PM1000-URM. Deze 1,2 kilometer lange trein graaft de oude ondergrond uit, legt het nieuwe fundament aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter.”

Het is pas de tweede keer dat de PM1000-URM in Nederland aan de slag gaat. De eerste keer was alweer elf jaar geleden. Destijds werd de trein ingezet bij werkzaamheden in Bodegraven.

We gaan een nieuw fundament onder het spoor aanbrengen.

Martijn Smulders projectmanager bij ProRail

Hinder

De werkzaamheden worden opgesplitst in twee treinvrije periodes. De eerste is een zesdaagse en vindt plaats tussen 28 april en 4 mei. De tweede buitendienststelling duurt een stuk langer en is een van de grootste dit jaar. Tussen 14 juli en 6 augustus rijden er liefst 23 dagen geen treinen op dit traject, een van de drukst bereden trajecten van Nederland.

Dit vraagt veel van zowel de reiziger als de omgeving. Smulders: “We proberen zoveel mogelijk hinder te voorkomen, maar begrijpen dat zo’n lange buitendienststelling overlast veroorzaakt. Door de inzet van de PM1000 zal een aantal overwegen voor langere tijd geblokkeerd worden en rijden er voor langere periode geen treinen, maar bussen.” Als de werkzaamheden afgerond zijn is het spoor op de A2-corridor weer klaar voor de toekomst. “Er ligt straks een stabiel en veilig spoor waar treinen op volle snelheid kunnen rijden.”

 

Foto: Ab Donker

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers