Belangrijk werk achter de schermen

Nieuws

1 juli 2019

Abdel el Amrani is bouwmanager beheersing, beveiliging en telecom (BBT) bij ProRail. Terwijl de civiele bouwmanager buiten werkt aan zichtbare verbeteringen van het spoor, zorgt Abdel voor de ICT-kant van het spoornetwerk. ‘Tijd om uit te lopen hebben we deze achttiendaagse treinvrije periode niet. Daarom testen we alle systemen van tevoren. En dat is heel goed gegaan.’

De ICT-kant van het spoornetwerk

Abdel vertelt: “De civiele bouwmanager werkt buiten aan het fysieke spoor, de bovenleidingen en dergelijke. In de treinvrije periode deze zomer worden de seinen, wissels en delen van de sporen aangesloten in het lokale werkgebouw in Didam. Daar zit de beveiligingsinstallatie. Die zorgt ervoor dat een trein pas mag rijden als het spoor vrij is en het sein op tijd groen wordt. Dat regelt een bouwmanager BBT. Daarnaast zorgen we ervoor dat de treindienstleiders op de verkeersleidingspost de treinen kunnen besturen. Vanuit het werkgebouw in Didam bouwen wij een telecomverbinding naar de verkeersleidingspost in Arnhem. Die drie delen noemen we een keten: de softewaresystemen op verkeersleidingspost Arnhem, het telecommunicatienetwerk vanuit de verkeersleidingspost Arnhem naar Didam, en de beveiligingsinstallatie in Didam zelf. En die keten moet goed werken.’

Uitloop voorkomen

‘Een softwareman maakt een softwareprogramma op de verkeersleidingspost. Een andere medewerker stelt het telecommunicatienetwerk samen. Simpel gezegd; hij knoopt enkele draadjes aan elkaar. En een derde collega regelt van alles in de beveiliging. Het is de combinatie van die drie die het lastig maakt. Een fout in één van de onderdelen werkt door in de keten. Het zoeken naar dit soort fouten vereist analyse, verschillende disciplines en deskundigheid. Dat kost tijd. En tijd hebben we in de achttiendaagse treinvrije periode niet. De enige manier om te voorkomen dat we de planning niet halen is dat we alle systemen van tevoren uitgebreid testen.’ 

In één nacht testen

‘We hebben de ketentest in één nacht gedaan, waarin het hele gebied buitendienst ging. Alle systemen van de verkeersleiding worden omgebouwd alsof het dubbelspoor er al ligt. Dat zorgt overdag, als de treinen rijden, natuurlijk voor conflicten. We hebben alle operationele systemen getest, onder andere dimverlichting en wissels. Ook de telecomlijnen die straks gaan werken, zijn getest. Daarna hebben we alles weer teruggebouwd zoals het was. Zo reden de treinen weer via het oude model.’

Op deze afbeelding is te zien hoe het dubbele spoor in het systeem eruit ziet.
Op deze afbeelding is te zien hoe het dubbele spoor in het systeem eruit ziet

Alles in orde

‘Op wat kleine dingetjes na, die inmiddels zijn opgelost, is alles in orde. Als iets niet werkt bij de indienststelling dan is het verkeerde bestand geladen, zit er een draadje niet goed of een klem niet vast. Dat is heel eenvoudig, gericht en ter plaatse op te lossen. Ik vertrouw erop dat er niets meer mis kan gaan.’

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers