Boordevol 2024 voor station Amsterdam Zuid
Nieuws
Dit jaar gaat het project Zuidasdok in sneltreinvaart verder met de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Een hoogtepunt: eind 2024 ziet ook de noordkant van de Brittenpassage het daglicht. Maar eerst verzetten we nog bergen werk. De werkzaamheden, uitgevoerd door Bouwcombinatie Nieuw-Zuid (Boskalis, Mobilis en Van Gelder), op een rijtje.
Parnassusweg
Tot juni verleggen we kabels en leidingen in de Parnassusweg en zetten we grote stappen in de bouw van het tussensteunpunt voor het nieuwe metroviaduct. We plaatsen aan de oostkant van de Parnassusweg funderingspalen, korven en damwanden. Het nieuwe viaduct komt boven de Parnassusweg, tussen de twee bestaande metroviaducten in. Zo wordt de spoorverbinding met het opstelterrein in de Amstelveenseweg hersteld. Ook maken we het mogelijk in de toekomst de Noord/Zuidlijn in westelijke richting door te trekken.
Brittenpassage
Op steenworp afstand van de Parnassusweg bouwen we aan de nieuwe Brittenpassage. Er zitten daar tientallen stalen steunpalen in de grond. Die vormen samen een parcours waarover alle dakdelen van de nieuwe passage naar hun plek zijn geschoven. Begin 2024 zagen we al die steunpalen af, om ter plekke enkele grote poeren (zeer stevige betonnen constructies) te kunnen bouwen. Die vormen het fundament voor de brede kolommen waarop het dak later definitief komt te rusten.
De nieuwe passage kan natuurlijk niet functioneren zonder stromend water, riolering en elektra. We beginnen in april 2024 met het doortrekken van alle kabels en leidingen. Daarvoor leggen we het plein in fases (en in delen) open. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting in de zomer van 2025 gereed. Voetgangers op het Gustav Mahlerplein zullen tot dan veel loopplanken tegenkomen.
Minervapassage
Aan de andere kant van het station werken we door aan de vernieuwing van de huidige stationsentree, de Minervapassage. In het voorjaar brengen we funderingspalen in de grond en verleggen we aanwezige kabels en leidingen. Zo kunnen we later een nieuw steunpunt in het noordelijke deel van de passage bouwen. Dit is bijna een kopie van het werk vorig jaar, toen we eenzelfde steunpunt in de Minervapassage bouwden. Volgens de planning storten we in maart het beton voor het dakdeel dat in de zomer op dit steunpunt komt te liggen.
Zes weken zomerwerk
Deze voorbereidende werkzaamheden komen samen tussen 12 juli en 25 augustus. Gedurende deze zes weken zijn we 24/7 in de weer. Zo wordt het noordelijke metrospoor volledig buiten gebruik genomen en zijn er meerdere afsluitingen van de A10 richting de A4 en Schiphol. Op alle hinder komen we later in detail terug.
We slopen het noordelijke metrospoor en het perron en bouwen dat dan zo’n twee meter hoger terug. Dat doen we over de hele lengte van het station tussen de Parnassusweg en de Beethovenstraat. Daarmee komen drie van de vier metrosporen en -perrons op de hoogte te liggen die nodig is voor de te vernieuwen Minervapassage. Die wordt met 4,5 meter hoogte namelijk bijna twee keer zo hoog te liggen. Het dakdeel voor de Minervapassage is waarschijnlijk begin augustus aan de beurt. Dat schuiven we eerst een stuk naar het oosten, bovenop het bestaande dek tussen de glazen koepels. Daarna gaat het enkele meters noordwaarts, tot onder het dan opgehoogde noordelijke metrospoor. Dit alles is te volgen via onze webcam.
Brittenpassage uitgegraven
De schuifoperatie voor de Brittenpassage staat zo rond eind juli in de planning: dan gaat het zevende en laatste dakdeel naar z’n plek. Na het plaatsen van het laatste dakdeel ontgraven we de laatste meters van de Brittenpassage, tot aan de nieuwe toegang in de inmiddels gesloopte Atriumgarage. In het najaar volgt een symbolisch hoogtepunt: de zuid- en noordkant van de Brittenpassage treffen elkaar. Voor het eerst ziet de extra passage licht vanuit beide kanten.
Tijdelijke perrons definitief
Ook na de zomer gaat het werk door. In november worden de uitneembare perrons tussen de twee passages alvast in hun definitieve staat gebracht. Daarmee bereiden we de opening van de Brittenpassage in uiterlijk 2027 voor. Voor deze werkzaamheden rijden negen dagen lang minder treinen. Ook daarover later in het jaar meer.
Ruim tien jaar bezig
Station Amsterdam Zuid wordt sinds 2018 vernieuwd en uitgebreid. In 2024 vindt de ruwbouw van de tweede stationspassage plaats en leggen we het meest noordelijke metrospoor op de juiste plek en hoogte.
Meer nieuws
-
Dag en nacht werk in Wierden
3 oktober 2024
-
Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
30 september 2024
-
Werk aan het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
26 september 2024