Derde testdag: kijkje in de keuken bij verkeersleiding

Nieuws

19 september 2017

Iedere tien minuten een trein pakken op de grote stations tussen Amsterdam en Eindhoven, sinds 6 september kan dat iedere woensdag. Op deze testdagen nemen ProRail en NS een voorproef op de nieuwe dienstregeling op het spoor die op 10 december in gaat. We namen een kijkje in onze verkeersleidingspost in Amsterdam. Wat komt er allemaal kijken bij het rijden van meer treinen op een druk traject?

Woensdag testdag: eigenlijk ‘business as usual’ voor verkeersleiders van Verkeersleidingspost Amsterdam, maar natuurlijk wel met extra focus en scherpte op de treinen op de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven.

Dikke map met documenten

Op het bureau van Pepijn Schouten ligt tijdens de testdag een map met ‘beknopte informatie voor de Treindienstleiders over de praktijkproef op de A2 corridor’. Pepijn: “In de map zitten voor ons onder andere 'trein afhandelingsdocumenten' met informatie wat we in bepaalde situaties moeten doen tijdens de testdag. Ik ben geen theoriemens en ik hoef de maatregelen gelukkig niet uit mijn hoofd te leren.” Pepijn is een echte doener, zoals vele collega’s op de VL Posten.  “Het allerbelangrijkste is dat we in de praktijk de 10 minuten frequentie natuurlijk vasthouden.”

Pepijn aan het werk verkeersleiding Amsterdam
Pepijn aan het werk verkeersleiding Amsterdam

Doorschuiven

Één van de mogelijke acties op de de woensdag testdag is het principe van ‘doorschuiven’ van treinen. Pepijn heeft de maatregel nog niet toe hoeven passen, maar verwacht dat de maatregel positief uitpakt om bij vertraging toch elke tien minuten een trein te laten rijden. De vraag om het uit te leggen zoals hij dat thuis ook zou doen heeft niet zoveel zin: “Mijn vriendin is ook treindienstleider”, lacht Pepijn. “Maar het komt hier op neer: als bij vertrek in Alkmaar een trein van 5 minuten vertraging of meer heeft, dan schuiven we vanaf Amsterdam een andere trein in op het pad van de vorige trein. Zo kunnen we toch de 10 minuten cadans op de A2-corridor handhaven. In Eindhoven geldt dezelfde procedure.”

Business as usual

Ondanks het slechte weer en de angst dat storm roet in het eten zou gooien tijdens de testdag van vorige week, zijn er tijdens de dienst van Pepijn weinig bijzonderheden. “We hebben één trein moeten opheffen vanwege takken op het spoor, verder hebben we alles kunnen rijden. ” Collega’s van de verkeersleidingspost Utrecht kregen te maken met een bijna aanrijding met een vrachtwagen in Bruchem. Daar kregen machinisten een aanwijzing – machinisten moesten dan op zicht rijden en mogen vanwege veiligheid van het wegverkeer niet harder dan 40 kilometer per uur rijden - doordat een vrachtwagen een overwegboom kapot reed.

ProRail overweg Burhem
ProRail overweg Burhem

De rest van het land is net zo belangrijk

‘Overscherpte’ op alleen de A2 corridor tijdens de testdag is een gevaar dat op de loer ligt. Er gebeurt tijdens zo’n dag natuurlijk meer dan alleen op het traject Amsterdam – Eindhoven. Pepijn: “We hebben vandaag bijvoorbeeld ook een melding gehad dat het communicatiesysteem tussen treindienstleider en machinist van een trein het niet meer deed. Na contact met de vervoerder en onze collega's op de verkeersleidingspost Rotterdam waar de trein naar toe reed, kon de trein toch door, mits machinisten bereikbaar zijn via mobiele telefoon. Ja, dat dagelijkse werk gaat ook gaat ook gewoon door, testdag of niet.”

Voorbereiding dienstregeling 2018

De in totaal 14 testdagen zijn een essentiële voorbereiding op de invoering van de nieuwe dienstregeling op zondag 10 december. Iedere week kunnen we de punten op de i zetten. Vanaf 10 december kunnen reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven iedere dag ieder tien minuten een trein pakken op de grote stations.

Maatregelen

Om te zorgen dat het treinverkeer op deze woensdagen soepel verloopt, neemt ProRail extra maatregelen. Zo zetten we camera’s in bij overwegen en staan sleeplocomotieven paraat. Lees meer over onze voorbereidingen in dit nieuwsbericht: Sleeplocs, surveillances en camera's: testdagen kunnen beginnen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers