Deuren voor station Delft

Nieuws

14 juni 2019

In de week van 17 juni 2019 brengt ProRail de draaideuren terug op station Delft. De laatste van een aantal maatregelen om de luchtdruk te reguleren in het station. Daarmee wordt het station tochtvrij en comfortabeler én kunnen treinen weer harder door de spoortunnel rijden. Dat is het doel.

Test 1, 2, 3...

De komende maanden tot en met oktober 2019 testen we stap voor stap de werking van de luchtdrukmaatregelen die we genomen hebben.
Zo zijn er naast de draaideuren aparte vluchtdeuren gemaakt, in de stationshal en bij de fietsenstalling. De vluchtdeuren hebben drangers die voorkomen dat ze open- en dichtwaaien als gevolg van over- of onderdruk. Ook de deuren van winkels in het station hebben  drangers gekregen.  Afzuiginstallaties en andere voor grote drukverschillen gevoelige systemen in de winkels en horecavoorzieningen zijn aangepast. Ventilatoren en terugslagkleppen houden de luchtstroom in toom. De doorgang van de stationshal naar het stadskantoor, van elkaar gescheiden door een pui, is voorzien van een tochtsluis. De eerste deur die je doorgaat sluit zich voordat de tweede deur opengaat. De stationshal tenslotte heeft over de lengte van de gevel, direct onder de overkapping, kleppen gekregen die met de luchtstromen zullen meebewegen. Een teveel aan lucht kan direct naar buiten. Ontstaat er onderdruk in de hal, bijvoorbeeld doordat verschillende treinen tegelijk de tunnel verlaten en lucht aanzuigen, dan bewegen de kleppen vanzelf naar binnen toe en zal er lucht de hal instromen. 

Een uniek gebouw

Anders dan vele stations in Nederland is de stationshal van Delft voorzien van een dichte gevel, voor het comfort van de gebruikers. Deze keuze heeft gevolgen zo bleek bij de opening van het station. Een trein die de tunnel inrijdt, duwt lucht voor zich uit. Deze compressiegolf zoekt de weg van de minste weerstand. Het gevolg was dat de draaideuren daardoor vanzelf harder gingen draaien. ProRail heeft daarop de deuren verwijderd en de maximum snelheid van de treinen in de tunnel verlaagd. Vanaf begin 2019 zijn uiteenlopende maatregelen genomen om dit probleem op te lossen. Deze maatregelen worden nu stap voor stap getest. 


 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers